5 survivaltips om de supermarkt te overleven

 

, diëtist - 17 juli 2016

Je dagelijkse of wekelijkse boodschappen doen is tegenwoordig een ware survivaltocht. Naast de overvloed worden we door de supermarkt ook in de verleiding gebracht om vooral méér te kopen. Laat jij je ook verleiden?

De mens is gevoelig voor aanbiedingen. Wat zou je eerder kopen? Een product dat € 2,99 kost waarbij ‘aanbieding’ staat of een product van € 2,99 waarbij geen ‘aanbieding’ staat?

SurvivaltipsBlog

Het lijkt erop dat we sneller geneigd zijn om de ‘aanbieding’ te kopen. Dit geldt ook voor ‘De Weekstunt’, ‘2 + 1 gratis’, ‘10% meer inhoud’ en de ‘voordeelverpakking’.

En ik moet toegeven… ik doe het zelf ook. Een rekenvoorbeeld van een grote verleider:

De voordeelverpakking

Een voordeelverpakking is relatief fors goedkoper dan zijn kleinere broertje. Een zak M&M’s (200 g) kost € 2,09. Per kilo is dit € 10,45. De maxivariant (440 g) kost € 3,42. Per kilo is dit € 7,77. Je krijg dus bij die maxivariant sowieso meer waar voor je geld. Zonde om te laten schieten, maar de verleiding om meer te eten is wel groter…

Overlevingstips

Hoe zorg je nu dat je je niet zo snel laat verleiden? Met deze tips kan je de supermarktjungle beter overleven.

  • Ga bij voorkeur boodschappen doen als je net gegeten hebt. Doordat je een verzadigd gevoel hebt, zal je niet zo snel wat lekkers kopen.
  • Maak een boodschappenlijstje en houd je hier aan. Zo voorkom je impulsieve aankopen.
  • Koop alleen producten die je normaal ook zou kopen. Veel mensen zijn geneigd om producten te kopen, alleen maar omdát ze in de aanbieding zijn.
  • Koop geen voordeelverpakkingen van producten. Hoe meer je in huis hebt, hoe sneller je verleid wordt.
  • Koop op pas iets lekkers op de dag dat je het nodig hebt. Veel mensen halen alvast iets lekkers in huis voor het geval dat. En in de meeste gevallen is het gebakje al ruim voor die tijd op.

Veel succes!

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.