Sporten: niet omdat ik wil, maar omdat het moet

 

, diëtist - 7 september 2016

Stel: je moet kiezen tussen zweten in de sportschool of chillen op de bank met je favoriete snack… Wat is je keuze dan?

Voel je niet schuldig als je voor de laatste optie kiest. Ik merk in de praktijk dat de meeste mensen liever ‘lui’ dan moe zijn. Bewegen staat niet hoog op het ‘to do lijstje’.

Maar hoe zet je jezelf daar nou toe? Eenvoudig: begin gewoon met een kleine haalbare stap.

Sportschoen

Werkt dat echt?

Ja, dat werkt echt. Door kleine doelen te stellen, kan de a-sportieveling écht veranderen in een actief persoon.

Annet, een cliënt, had fors overgewicht en kon moeilijk sporten: wandelen was te belastend voor haar gewrichten en ze had een bloedhekel aan zwemmen en de sportschool. Medische fitness paste daarentegen wel bij haar. Ze sport nu samen met andere vrouwen met overgewicht bij een fysiotherapeut. Ze voelt zich veilig en haar conditie en kracht gaan met sprongen vooruit.

Annet sport nu 3 x per week en voelt zich beter dan ooit. Kleine stapjes maken uiteindelijk het verschil!

Hoe doe ik dat nu?

  • Bedenk dat 30 minuten bewegen maar 2% van je tijd op je dag is. Er is vast wel een gaatje te vinden om 2 x 15 min of 3 x 10 min te bewegen. Denk aan kinderen naar school brengen met de fiets, boodschappen doen met de fiets, lunchwandelen op het werk of tuinieren.
  • Begin met wandelen of fietsen. Deze vormen van beweging zijn gemakkelijk in te passen in je dagelijks leven en zijn prima voor de gezondheid.
  • Wil je sporten? Kies iets wat je leuk vindt en kijk niet naar hoeveel calorieën je ermee verbrandt. Volg eens een proefles!

 

    Deel dit bericht

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. Linkedin
  4. Mail

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.