Voeding &
sport

Met een gezonde voeding verbeter je je sportprestaties. Of je nu aan hardlopen, voetbal of fitness doet: je voeding vóór, tijdens en na de training of wedstrijd is cruciaal voor je uiteindelijke resultaat.

Er worden in de sportwereld veel fabels en halve waarheden verteld. Het is daarom belangrijk dat je advies inwint bij een deskundige. Deze baseert zijn of haar advies immers op gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Een goed advies kan veel klachten die met voeding samenhangen voorkómen. Denk dan aan maag- en darmklachten of hongerklop. Zonder deze klachten presteer je simpelweg beter.

Ieder mens is anders

Je voeding is heel persoonlijk. Je trainingsprogramma, leefstijl en leeftijd bepalen in grote mate je behoefte aan voedingsstoffen zoals eiwit, vet, koolhydraten, vitaminen en mineralen.

Zo eet en drinkt een marathonloper vóór, tijdens en na een duurlooptraining anders dan rond een intervaltraining. En de uiteindelijke marathon vereist vanzelfsprekend weer een andere voeding. Maar ook bij een minder grote inspanning kan voeding veel voor je betekenen.

Hoe zorg je er nu voor dat jouw dagelijkse voeding past bij jouw training- en wedstrijdprogramma? En dat je tijdens je sportprestatie geen klachten hebt? Dat is niet eenvoudig. Daar heb je uitgebreide voedingskennis, sportkennis en een flinke portie ervaring voor nodig! De diëtist is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen.

"Gezonde voeding helpt bij het voorkómen van blessures"

Bas Bulder werkt als sportarts bij het Sportmedisch Adviescentrum Rotterdam en het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Hij vindt dat voeding een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van blessures en het neerzetten van goede sportprestaties. Daarnaast helpt voeding bij het herstel ná een sportprestatie.

‘Voeding is ontzettend belangrijk als je een optimale sportprestatie wilt neerzetten’, vertelt Bas enthousiast. ‘Als je niet gezond eet, krijg je daar als sporter op enig moment de rekening van gepresenteerd. En andersom: als sporters advies hebben gekregen van een diëtist, profiteren ze hier elke dag van: bij de trainingsopbouw en de wedstrijd, maar ook bij het herstel achteraf. En dat niet alleen: een gezonde voeding helpt ook om sportblessures te voorkomen.’

Wendbaarder

‘We zien hier veel jonge sporters uit de talentencentra’, vervolgt Bas. ‘Dat zijn vaak jongens en meiden in de groei, die een volwaardige voeding nodig hebben om goed te groeien en optimaal te presteren. De diëtist kijkt uitgebreid naar hun persoonlijke situatie en de sport die ze beoefenen. Op die manier helpt ze hen om een gezonde voeding samen te stellen. Bij andere sporters kan juist het verliezen van wat kilo’s de sleutel tot succes zijn. Dat maakt hen namelijk wendbaarder en flexibeler. En dat merken ze direct op het veld!’

Lees meer

Arts

"Ik presteer nu veel beter"

Triatleet Michael Raaijmakers is een actieve wedstrijdsporter. Na een bezoek aan diëtist Lenette Horsten is hij fors beter gaan presteren. Hij ziet veel groeimogelijkheden voor andere sporters: niet naar een diëtist gaan is een gemiste kans!

Michael: “Ik train 7 tot 8 keer per week: een pittig trainingsprogramma dat veel van mijn lijf vraagt. Een goed herstel na de training is dus erg belangrijk om de volgende dag weer goed te presteren. Vóór mijn bezoek aan Lenette was ik me niet zo bewust van de rol van voeding voor mijn wedstrijdresultaten. Vooral in het weekend en op feestjes at en dronk ik maar wat.”

Eiwit

“Tijdens mijn bezoeken aan Lenette heb ik veel geleerd”, vertelt Michael enthousiast. “Ze heeft uitgebreid naar mijn voeding gekeken en zag direct dat ik te weinig eiwitten at. Eiwit is namelijk belangrijk voor een goed herstel na het sporten. Wist je trouwens dat veel sporters de rol van voeding in de aanloop naar een wedstrijd onderschatten? Lenette heeft me hierbij erg geholpen. Maar ook op de wedstrijddag zelf heb ik veel profijt van al haar tips. Mijn tijden zijn er aanzienlijk op vooruitgegaan. Zij heeft daarin een cruciale rol gespeeld!”

Lees meer

Sporter

"Vroeger maakten we sportdrank met Liga-koeken"

Lenette Horsten was in haar jeugd actief turnster en is haar carrière als diëtist begonnen in de voedingsmiddelenindustrie. Sportvoeding stond toen nog in de kinderschoenen. Ze heeft de ontwikkeling naar professionele sportvoeding van dichtbij meegemaakt.

Lenette: “Eind jaren tachtig was er nog niet zo veel speciale sportvoeding te verkrijgen. Ik ben toen betrokken geweest bij de voeding voor een van de Nederlandse wielerploegen tijdens de Tour de France en voor de voetballers van Fortuna Sittard. Moet je voorstellen: we maakten toen zelf sportdranken van water met LigaCé en verkruimelde Liga-koeken. Daar kun je je nu toch niets meer bij voorstellen!”

Hypes

Lenette begeleidt op dit moment een aantal jonge talenten en (sub)toppers in de sportwereld: “Het is belangrijk om rust te brengen in het voedingspatroon. Sporters zijn namelijk gevoelig voor hypes en fabels die in de sportwereld leven. Via internet is er veel, vaak onjuiste, informatie beschikbaar. Het is dan goed om de sporter uit te leggen wat zijn of haar lijf nu écht nodig heeft. Hierbij kijk ik onder andere naar gewicht, vetpercentage, hun leefstijl en hun trainings- en wedstrijdopbouw. Vaak voelen ze zich na enkele bezoeken stukken beter en merken ze het positieve effect op hun resultaten, kracht en energie. En daar doen we het voor!”

Lees meer

Diëtist