Voeding en (chronische) verstopping

 

Veel mensen hebben weleens last van obstipatie of verstopping. Dat is erg vervelend, zeker als het niet bij een enkele keer blijft. Samen met leefstijladviezen kan een vezel- en vochtrijke voeding verstopping verhelpen en voorkomen.

 

Op deze pagina krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe herken je verstopping?
  • Hoe wordt verstopping behandeld?
  • Wat is de invloed van voeding bij verstopping?
  • Wanneer ga je naar de diëtist?
  • Wat kun je van de diëtist verwachten?

Tot slot behandelen we enkele feiten en fabels over verstopping.

 

Hoe herken je chronische verstopping?

Veel mensen hebben weleens last van verstopping gehad. Dat gaat vaak vanzelf weer over. Maar hoe  herken je chronische verstopping?

 

Je herkent chronische verstopping aan de volgende symptomen:

  • Je moet persen in ten minste 25% van de keren dat je naar het toilet gaat;
  • Je hebt na het toiletbezoek het gevoel dat je niet alle ontlasting kwijt bent;
  • Je hebt regelmatig last van een harde of keutelige ontlasting;
  • Je hebt minder dan 3 x per week ontlasting.

 

Hoe wordt verstopping behandeld?

Chronische verstopping komt veel voor. Dat wil niet zeggen dat het normaal is en dat je het moet accepteren. Je kunt er zelf veel aan doen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Voldoende lichaamsbeweging nemen;
  • Toegeven aan het gevoel van aandrang;
  • Voldoende rust en ontspanning nemen.

 

Wat is de invloed van voeding bij verstopping

Ook je voeding kan een rol spelen bij het ontstaan van verstopping. Door voldoende vocht, vezels en vet te eten en te drinken, help je verstopping te voorkomen. Wat ook helpt: een regelmatig eetpatroon, een gevarieerd gebruik van verschillende soorten voedingsvezels en een goed ontbijt. Wil je weten wat voor jou werkt? Overleg met je arts of vraag het de diëtist!

 

Wanneer ga je naar de diëtist?

Als je vragen hebt over voeding bij (chronische) verstopping, is de diëtist de aangewezen persoon om je te behandelen. Door haar behandeling verbetert je ontlastingspatroon en heb je minder last van eventuele andere maag- en darmklachten.

 

Wat kun je van de diëtist verwachten?

De diëtist geeft je een praktisch en persoonlijk voedingsadvies, met speciale aandacht voor je vocht-, vezel- en vetinname. Ze bespreekt met je hoe vaak je het beste kunt eten, hoe snel je het beste kunt eten en wanneer je het beste kunt eten.  Ook geeft ze je leefstijladviezen die in jouw leven passen. Door deze adviezen kunnen je klachten verminderen of verdwijnen.

 

Feiten en fabels

Er worden veel fabels over verstopping verteld. Kun jij de feiten van de fabels onderscheiden? 

 

Feit of fabel?

Vezelrijke preparaten helpen altijd bij verstopping.

Fabel!

 

Feit of fabel?

Een vezelrijke voeding heeft een direct effect op verstopping.

Fabel!

 

Feit of fabel?

In volkorenbrood zitten veel meer vezels dan in bruinbrood.

Fabel!

 

Feit of fabel?

Bij verstopping is het beter om geen bananen meer te eten.

Fabel!

 

Meer weten?

Wil je weten hoe het precies zit en wat voor jou de beste voeding is? Ga dan naar de diëtist!