Voeding en krachtsport

 

Bij krachtsporten, zoals gewichtheffen en bodybuilding, is de training gericht op het opbouwen van kracht. Hiervoor heb je spiermassa nodig. Voor de opbouw van spierweefsel én het herstel na de trainingen is voeding van essentieel belang.

 

Op deze pagina krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de invloed van voeding bij krachtsport?
  • Wanneer ga je naar de diëtist?

Tot slot behandelen we enkele feiten en fabels over voeding en krachtsport.

 

Wat is de invloed van voeding bij krachtsport?

Voeding heeft een grote invloed op je sportprestaties. Om goed te presteren, moeten alle voedingstoffen in voldoende mate en in de juiste verhouding aanwezig zijn. Je kunt dan denken aan voedingsstoffen zoals koolhydraten en eiwitten, maar ook aan vitamines, vocht en mineralen.

 

Koolhydraten en krachtsport

Veel mensen onderschatten de rol van koolhydraten bij krachtsport. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld brood, fruit, melkproducten, aardappelen, rijst en pasta. Koolhydraten leveren de snelle energie, waardoor je zwaarder kan trainen. Als je te weinig koolhydraten eet, raakt de voorraad (glycogeenvoorraad) in het lichaam snel op. Je lichaam gaat dan eiwitten (je spiermassa) verbranden om aan snelle energie te komen. Of het gaat over op vetverbranding, waardoor je minder intensief kunt sporten. En dat wil je natuurlijk juist niet.

 

Eiwitten en krachtsport

Eiwitten zijn de bouwstenen van de spieren. Je voeding moet dus ook voldoende eiwit bevatten om spiermassa te kunnen opbouwen. Hoogwaardig eiwit zit vooral in dierlijke producten, zoals vlees, vleeswaren, vis, ei, melk en melkproducten. Daarnaast zijn ook soja, peulvruchten en noten goede (plantaardige) eiwitbronnen.

 

Vet en krachtsport

Je hebt als krachtsporter naar verhouding minder vet nodig, maar het is wel belangrijk dat je een kleine hoeveelheid van de goede vetten (zoals visvetzuren) gebruikt. Essentiële vetzuren moet je met je voeding binnenkrijgen.

 

Vitamines en mineralen en krachtsport

Een sporter vraagt meer van zijn lijf dan een niet-sporter. Om gezond te blijven, heb je als sporter vaak een grotere behoefte aan vitamines en mineralen. Deze behoefte is echter heel persoonlijk en afhankelijk van je persoonlijke situatie. Een sportdiëtist kan samen met je kijken wat je nodig hebt voor optimale sportprestaties.

 

Vocht en krachtsport

Om optimaal te presteren, is bij ook vocht bij krachtsport van essentieel belang. Je vochtbehoefte is onder andere afhankelijk van de aard van je training en de omgevingstemperatuur. Soms kunnen sportdranken een goede aanvulling zijn, maar er zijn veel verschillende sportdranken met ieder een verschillend gebruik. Een sportdiëtist kan je helpen om de juiste keuzes te maken.

 

Wanneer ga je naar de diëtist?

Je kunt met al je vragen over voeding en sport terecht bij een (sport)diëtist. Wil je je sportprestaties verbeteren? Of heb je twijfels over je eetpatroon? Aarzel dan niet en vraag om advies.

 

Feiten en fabels

Er worden veel fabels over voeding bij krachtsport verteld. Kun jij de feiten van de fabels onderscheiden?

 

Feit of fabel?

Naast het gebruik van een eiwitrijke voeding, is een eiwitshake noodzakelijk bij de opbouw van veel spiermassa.

Fabel! Het is voor een krachtsporter belangrijk dat hij de inname van eiwitrijke maaltijden over de dag spreidt en afstemt op de training. Eiwitshakes zijn dan niet noodzakelijk.

 

Feit of fabel?

Krachtsporters hebben hooggedoseerde multivitaminen nodig voor hun krachtsport.

Fabel! Krachtsporters kunnen voldoende vitamines binnenkrijgen met hun voeding. 

 

Feit of fabel?

Een krachtsporter kan baat hebben bij leucine voor een betere vastlegging van het eiwit in de spieren ná de training.

Feit!

 

Meer weten?

Wil je weten hoe jij je voedingspatroon nog beter kunt afstemmen op jouw trainingsintensiteit en -momenten? Ga dan naar de (sport)diëtist!