Blog

Voedseltradities: eieren met Pasen

, diëtist - 18 april 2019

Tijdens de feestdagen zijn er vaak terugkerende tradities voor eten en drinken. Met Pasen eten we bijvoorbeeld eieren. Waar komt deze traditie eigenlijk vandaan?

Jakkes, voedselverspilling!

, diëtist - 15 april 2019

Een stom woord vind ik het: voedselverspilling. Vind je ook niet? Ondanks dat dit woord niet in mijn favorietenlijst staat, maak ik mijzelf er ook schuldig aan. Soms ben ik iets te enthousiast met boodschappen doen of blijf ik onverwacht bij vrienden eten en ligt mijn eten te verpieteren in de koelkast. Ik denk dat ik niet de enige in Nederland ben. Dit onderwerp is dus een blog waard!

Buikvet verminderen

, diëtist - 11 april 2019

‘Ik heb het meest last van mijn buik, die zit echt in de weg.’ Een veelgehoorde uitspraak op mijn spreekuur. Bukken, aankleden, nagels knippen en schoenen aandoen zijn dan vaak lastig. Welke nadelen zijn er nog meer aan teveel buikvet? En hoe kom je ervan af?

Voeding bij de ziekte van Parkinson

, diëtist - 8 april 2019

Op 11 april 2019 is het Wereld Parkinson Dag. De ziekte van Parkinson is een aandoening van de hersenen. Een kleine groep cellen in de hersenen is beschadigd en sterft af. Daardoor kunnen de cellen geen dopamine meer aanmaken. Het gevolg is dat patiënten last krijgen van ziekteverschijnselen zoals trillen, moeilijk praten en stijfheid.

Vind een diëtist bij jou in de buurt

Feit of fabel: elke dag een ijsje moet kunnen

, diëtist - 4 april 2019

Je zou het van een diëtist misschien niet verwachten maar het antwoord is ‘ja’. Je kunt best elke dag een ijsje eten. Natuurlijk hoort daar wel wat uitleg bij. Hoe kun je elke dag een ijsje eten en toch gezond blijven en een gezond gewicht behouden?

Verandering van spijs laat je kind eten

, diëtist - 1 april 2019

Veel mensen weten dat gevarieerd eten het beste voor ons is. Op deze manier krijgen wij alle vitamines en mineralen binnen waar ons lichaam behoefte aan heeft. Voor kinderen willen we natuurlijk niets liever. Zij hebben al die vitamines en mineralen nodig om groot en sterk te worden, maar waar begin je? In dit blog lees je over de soorten smaken en smaakontwikkeling. Hierdoor kun je je kleine spruit misschien iets beter begrijpen wanneer het wel of niet enthousiast reageert op bepaalde smaken. 

Waarom eten we eiwitten?

, diëtist - 28 maart 2019

Over de voedingsstof eiwit, ook wel proteïne genoemd, wordt veel geschreven. Gemiddeld eet een mens zo’n 70-90 gram eiwitten per dag en breekt het lichaam 4 keer zo veel eiwitten af wat vervolgens ook weer wordt opgebouwd. En wist je dat een volwassene gemiddeld voor 12 kilo uit eiwitten bestaat? Hoeveel eiwitten heb je eigenlijk nodig en zijn er mensen die meer eiwitten nodig hebben? In dit blog lees je meer hierover.

5 tips voor gezonde voeding tijdens de zwangerschap

, diëtist - 25 maart 2019

De voeding tijdens de eerste 1000 dagen van een mensenleven is sterk bepalend voor de gezondheid, smaakontwikkeling en voedingsgewoonte van de rest van het leven. Die eerste 1000 dagen beginnen niet pas te tellen bij de geboorte, maar al vanaf de bevruchting. In dit blog geven wij je 5 tips voor een gezonde voeding tijdens de zwangerschap, waarmee je je kindje de beste start geeft.

Maart: darmkankermaand

, diëtist - 21 maart 2019

Maart is internationaal uitgeroepen tot darmkankermaand. Jaarlijks krijgen meer dan 14.000 Nederlanders de diagnose darmkanker. De Maag Lever Darm Stichting vraagt in maart aandacht voor de alarmsignalen en risicofactoren van darmkanker. 

Ontbijt

, diëtist - 18 maart 2019

Kun je beter wel of niet een (gezond) ontbijt nemen, wat is beter? Hier heerst nog vaak discussie over in voedingsland. In de praktijk hoor ik regelmatig dat men zegt: “Ik hoef toch niet te ontbijten, ik heb gisteravond gegeten en vannacht niks gedaan.”

Hoe belangrijk is ontbijten nou eigenlijk en wat zijn de gevolgen van het ontbijt wel of niet overslaan? Lees het hieronder.