Blog

Sporten met een drukke baan. Hoe dan?!

, diëtist - 5 december 2019

Met de auto naar de sportschool om vervolgens een uur te gaan fietsen? Het klinkt gek, maar dit gebeurt continu. Ik krijg dagelijks cliënten op mijn spreekuur die aangeven geen tijd te hebben om te sporten of dat ze sporten niet leuk of te duur vinden. Maar hoeveel moeten we nu eigenlijk sporten of bewegen op een dag? En hoe combineer je dat met een drukke baan? Ik leg het uit in dit blog.

IJzersterke voeding bij bloeddonatie

, diëtist - 2 december 2019

Een bloeddonatie is in principe niet heel erg ingrijpend. Toch kunnen sommige mensen wel klachten ervaren zoals duizeligheid, flauwvallen of blauwe plekken. In onderstaand blog geef ik je tips om je middels voeding zo goed mogelijk voor te bereiden op bloeddonatie en tips om je tekorten weer aan te vullen! 

Intermittent fasting

, diëtist - 28 november 2019

Wat is intermittent fasting? De laatste jaren kiezen steeds meer mensen voor deze manier van afvallen. Waarom? En hoe pas je het toe?

Voeding en hormonen, hoe werkt het?

, diëtist - 25 november 2019

Hormonen zijn stoffen die onze lichaamsfuncties stimuleren of juist remmen. De hormonen testosteron en oestrogeen komen je vast bekend voor, maar er zijn er nog veel meer. We hebben ongeveer honderd verschillende hormonen in ons lichaam met elk hun eigen functie. Deze stoffen doen de hele dag door, gemerkt en ongemerkt hun werk. Wat weten we over hormonen en voeding? En welke feiten en fabels zijn er? Ik vertel je er in dit blog meer over.

Vind een diëtist bij jou in de buurt

Top 3 fabels over gember, hoe zit het echt?

, diëtist - 21 november 2019

Online en van mond tot mond verspreiden verhalen over gember als een lopend vuurtje. De antioxidanten in deze pittige wortel zouden bijvoorbeeld een geneeskrachtige werking hebben, maar klopt dat wel? Aan de hand van een aantal fabels vertel ik je in dit blog hoe het precies zit.

Ondervoeding in de geriatrische revalidatie

, diëtist - 18 november 2019

Wanneer iemand langere tijd te weinig energie of voedingsstoffen binnenkrijgt spreken we van ondervoeding. Als gevolg van een operatie of medicatie kan bijvoorbeeld je eetlust sterk verminderd zijn waardoor je minder eet. Ondervoeding kan echter ook ontstaan als je extra energie en bouwstoffen (bijvoorbeeld bij ziekte) nodig hebt en je dit niet genoeg aanvult.

Op de geriatrische revalidatieafdeling (GRZ) komt ondervoeding veelvuldig voor. Wat zijn de aandachtspunten om in die revalidatie genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen? Ik vertel daar over in dit blog.

Diabetes tijdens feest- en verjaardagen

, diëtist - 14 november 2019

Als je diabetes hebt, besteed je meer aandacht aan je voeding (en inname van koolhydraten) dan de gemiddelde Nederlander. Feest- en verjaardagen kunnen dan een extra uitdaging voor je zijn. In dit blog geef ik je tips om je bloedsuikerspiegel tijdens deze dagen onder controle te houden en zorgeloos te genieten!

Handige apps over voeding

, diëtist - 11 november 2019

Wie in de App Store zoekt op ‘voeding’ krijgt een enorme lijst met resultaten. De ene app is nog flitsender dan de andere en allemaal beloven ze je een fitter lijf, een lager gewicht of een gezondere leefstijl. Ik testte drie apps van het Voedingscentrum en deel graag mijn ervaringen met jullie.

De kracht van bouillon

, diëtist - 7 november 2019

In het ziekenhuis hoor ik regelmatig van de opgenomen patiënten terug dat ze zo “opknappen” van een kopje bouillon. Reclame heeft hier voorheen slim op ingespeeld met het ‘4 uur momentje’. Ook wordt er door patiënten veel voedingswaarde gehecht aan een ouderwets eigen gemaakte bouillon of soep. Hoe zit het nu precies met die bouillon? Dat lees je terug in mijn blog.

Vleesvervangers

, diëtist - 4 november 2019

De flexitariër is in opkomst! Ongeveer de helft van de Nederlanders is een bewuste vleesminderaar (aldus het Voedingscentrum). 3% eet volledig vegetarisch en een nog kleiner aandeel is volledig veganist (geen melk, eieren, kaas, vlees, vis, honing enz.). Mensen zijn van nature omnivoren: we kunnen alles eten. Toch maken sommigen de keuze om geen vlees te eten. Dit kan om heel veel redenen: het milieu, dierenwelzijn of de eigen gezondheid. Toch is het vervangen van dierlijke producten niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je hebt vleesvervangers in allerlei soorten en maten.