5 tips voor gezonde voeding tijdens de zwangerschap

, diëtist 25 maart 2019

De voeding tijdens de eerste 1000 dagen van een mensenleven is sterk bepalend voor de gezondheid, smaakontwikkeling en voedingsgewoonte van de rest van het leven. Die eerste 1000 dagen beginnen niet pas te tellen bij de geboorte, maar al vanaf de bevruchting. In dit blog geven wij je 5 tips voor een gezonde voeding tijdens de zwangerschap, waarmee je je kindje de beste start geeft.

 gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Tip 1: Ga niet lijnen

Een streng dieet volgen tijdens je zwangerschap om af te vallen is niet aan te raden. Je kindje heeft voldoende voedingsstoffen nodig. Het is echter wél extra belangrijk om gezond te eten. Als je altijd ongezonder hebt gegeten of normaal veel snoept en snackt kan dit voor jou misschien voelen als lijnen. Als de verloskundige zegt dat je niet moet lijnen, bedoelt ze echter niet dat je volop moet snoepen en snacken.

 

Tip 2: Slik elke dag 400 microgram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wil worden

Over het algemeen geldt dat als je gezond eet, je alle vitamines en mineralen voldoende binnenkrijgt. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Extra foliumzuur van vier weken voor de bevruchting tot je tien weken zwanger bent, helpt de kans op een open ruggetje, een open gehemelte en een hazenlip te verkleinen. Aangezien je natuurlijk nooit weet wanneer de bevruchting plaats zal vinden, is het aan te raden hiermee te beginnen vanaf het moment dat je zwanger wilt worden.

 

Tip 3: Slik gedurende je hele zwangerschap elke dag 10 microgram vitamine D

Nog een uitzondering op de regel. Vitamine D is belangrijk voor de spieren en het immuunsysteem, maar vooral voor de botten. Zowel van jezelf als van je kindje. Vitamine D haal je uit zonlicht en het zit in vette producten (zoals margarine, vloeibaar bak en braadvet, vette vis en volle zuivel), maar de meeste vrouwen krijgen hiermee niet voldoende binnen. Een supplement is dus aan te raden tijdens je zwangerschap. In tegenstelling tot het foliumzuuradvies is dit iets wat veel huisartsen en verloskundigen vergeten te vermelden.

 

Tip 4: Laat alcohol, rauwe dierlijke producten en leverproducten staan tijdens je zwangerschap

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen schadelijk zijn voor je kindje of kunnen de kans op een vroeggeboorte vergroten. Neem in ieder geval geen alcohol. Ook niet een klein beetje champagne om te vieren dat je zwanger bent. Alcohol is, ook in kleine hoeveelheden, schadelijk voor je kindje tijdens de zwangerschap. Eet geen rauw vlees, rauwe vis, rauw ei of kaas van rauwe melk om de kans op besmetting met de bacteriën Listeria en Toxoplasma gondii zo klein mogelijk te maken en eet geen leverproducten, zodat je niet teveel vitamine A binnenkrijgt. Kijk voor een compleet overzicht op de website van het Voedingscentrum.

 

Tip 5: Eet niet voor twee

Je hebt tijdens de zwangerschap iets meer calorieën nodig voor de groei van de baby dan normaal. De meeste vrouwen gaan echter ook steeds minder bewegen waardoor je weer minder energie verbruikt. Eet dus gewoon gezonde voeding voor één persoon. Als je meer nodig hebt dan merk je dat vanzelf doordat je meer trek krijgt. Eet dan bijvoorbeeld een extra snee volkorenbrood, een stuk fruit of een schaaltje yoghurt of kwark en probeer niet te kiezen voor ongezonde producten zoals snoep, chips, ijs, chocolade of snacks.