De banaan

, diëtist 25 januari 2018

Bestaan er ook ongezonde soorten fruit? Ik krijg er op het spreekuur veel vragen over. De banaan heeft misschien wel de slechtste reputatie. Is dat terecht?

 banaan

Koolhydraten

Op het spreekuur krijg ik heel vaak de vraag of het wel goed is om banaan te eten. Veel mensen weten dat een banaan meer koolhydraten ofwel suikers bevat dan andere soorten fruit. En dat klopt ook; van de populairste fruitsoorten in Nederland is banaan één van de calorierijkste. Nederlanders eten ruim 720 miljoen bananen per jaar.

 

Zetmeel

In tegenstelling tot andere soorten fruit, bevat een banaan zetmeel. Dat is wel bijzonder, want het andere fruit bevat meestal alleen vruchtensuiker ofwel fructose. Tijdens de rijping wordt zetmeel omgezet in suiker. In onrijpe bananen zit 20 keer zoveel zetmeel als suiker en aan het eind van de rijping is dat omgekeerd. Hierdoor heeft een rijpe banaan een zoete smaak.

 

Seizoenen

Dat fruit gezond is en veel vitamines bevat, weet iedereen wel. Bananen bevatten veel voedingsvezel, kalium en zetmeel. Andere soorten fruit hebben weer veel vitamine C. Door te variëren met fruit krijg je van alles wat binnen. Kiezen voor fruit wat in het seizoen is, zorgt op een heel natuurlijke manier voor variatie. Dat is ook nog eens duurzaam.

 

Brandstof bij sport

Sporters zijn dol op bananen. De koolhydraten zijn namelijk een perfecte brandstof om het sporten goed vol te kunnen houden. Een banaan eten voor het sporten is een heel handige manier om voldoende brandstof te hebben. Bij sporten waarbij je langdurig intensief aan het bewegen bent, is het ook heel fijn om je koolhydraten aan te vullen tijdens het sporten. Denk aan wielrenners, duurlopers (halve of hele marathon), voetballers en tennissers tijdens de rust. Na het sporten is een banaan weer fijn om de voorraad koolhydraten in je spieren weer aan te vullen. Zo kun je na het sporten weer doorgaan met bewegen; bijvoorbeeld als je daarna nog naar huis moet fietsen, of andere lichamelijke inspanningen wilt doen op de dag dat je sport. Ook ben je fitter voor een volgende training als die weer heel snel volgt op je laatst geleverde inspanning.

 

Lees hier meer over voeding en duursport

 

Kortom, of een banaan gezond is, heeft vooral te maken met hoe je hem gebruikt. Als je maar genoeg afwisselt met andere soorten fruit, goed bedenkt wanneer je de banaan gaat eten en juist inzet op momenten dat je wel wat extra energie kunt gebruiken, doe je het prima en is de banaan een gezonde keuze.