BBQ'en zonder schuldgevoel

, diëtist 24 juli 2016

De BBQ hoort bij een mooie, warme zomerdag. Lekker lang buiten tafelen met een smakelijk satéstokje of een hamburger die nog nasuddert op je bord. Én de gezelligheid van familie, buren of vrienden die aanschuiven natuurlijk. Maar hoe kun je BBQ-en zonder dat knagende schuldgevoel achteraf?

Eigenlijk kun je een BBQ vergelijken met een lopend buffet: je kan kiezen wat je wilt. Dat geeft natuurlijk een heleboel vrijheid. Het is dan lastig om op het juiste moment te stoppen. En hoe geef je de BBQ nu een gezonde draai? Hier vind je wat tips.

BBQ'en zonder schuldgevoel

  • Vlees
    Vlees speelt vaak de hoofdrol bij een BBQ. Wanneer je kiest voor mager vlees kom je al een heel eind. Hierbij kun je denken aan biefstuk, varkenshaas, kipfilet, kalkoen, tartaar, rosbief, rundergehakt. Maar ook vis is lekker en gezond, en doet het altijd goed op de BBQ.
  • Groenten
    Vergeet jij ook weleens de groenten bij de BBQ? Zonde! Denk eens aan groentepakketjes met kruiden, een frisse salade of een kleurige satéprikker met paprika, courgette en mais.
  • Sausjes
    Sausjes horen bij een BBQ, maar zijn vaak calorierijk. Over het algemeen de rode sauzen op basis van tomaat minder vet dan witte sauzen. Neem dus eens curry of ketchup! Wees daarnaast ook voorzichtig met de pindasaus, dit kan ook een kleine caloriebom worden. Pindasaus bevat 4 x zoveel calorieën als ketchup en mayonaise wel 8x!

Wist je trouwens dat in 1830 ketchup werd verkocht als medicijn? Nu denken we daar wel anders over!

  • Alcohol
    Tijdens een BBQ ben je veel langer aan het tafelen dan je normaal doet. Dat betekent vaak dat je, ongemerkt, de hele avond alcohol drinkt. Beperk je tot één glas wijn en stap daarna over op water, dan bespaar je die extra calorieën.

Smakelijk!