Behoefte aan chocolade

, diëtist 15 oktober 2018

‘Als ik ongesteld word, heb ik zo’n behoefte aan chocolade’. Of: ’In de loop van de middag krijg ik altijd zo’n behoefte aan suikers.’ Zomaar wat uitspraken die ik regelmatig op het spreekuur hoor. Hoe zit dat met die behoefte? Geeft je lichaam dan echt aan wat je nodig hebt?

behoefte aan chocolade

Gewoonte

Wij mensen houden van gewoontes. Dingen die je ouders jou als kind hebben aangeleerd of die je jezelf hebt aangeleerd. Die gewoontes zijn moeilijk te doorbreken.

 

Heb je altijd een toetje gehad na het warme eten? Dat is een gewoonte die er nu nog toe leidt dat je zin hebt in iets zoets als je net klaar bent met de warme maaltijd. Verwen je jezelf al jaren met chocolade als je je niet echt fijn voelt (zoals tijdens je menstruatie)? Of ben je zo gewend geraakt aan die koekjes bij de thee in de middag dat je je niet eens meer afvraagt of je het echt wilt? Precies, het is een gewoonte geworden.

 

Regelmaat

Als je gezond eet, eet je ook met regelmaat: ontbijt, lunch en warme maaltijd. En eventueel een tussendoortje halverwege de ochtend of halverwege de middag. Dat zorgt ervoor dat goed gevoed bent. De regelmaat zorgt er ook voor dat je niet plotseling een enorme dip krijgt waardoor je het gevoel hebt dat je echt iets moet eten. Sla je weleens je ontbijt over of stel je je lunch uit tot halverwege de middag? Dan herken je die dip waarschijnlijk wel. Probeer dat daarom te voorkomen door op tijd te eten.

 

Verveling

Vaak hoor ik op het spreekuur ook dat mensen vaker iets snoepen als ze alleen thuis zijn. Een uitspraak van een cliënt was: ’Ik heb daar blijkbaar behoefte aan. Als ik even niets doe, wil ik iets eten.’ Ze vertelde dat als ze in gezelschap was of als ze iets aan het doen was, dan helemaal niet het gevoel had dat ze iets nodig had. Achteraf had ze ook niet het gevoel had dat ze iets gemist had.

 

Verveling, eenzaamheid, moeheid; deze factoren spelen hier vaak een rol bij. Ontdek wat bij jou aanleiding is om te snoepen zodat je er een oplossing voor kunt vinden.

 

Zoetbehoefte

Hoe meer suikers je eet, hoe meer je lichaam om suikers zal blijven vragen. Hoe werkt dat? Als je suikers eet (lees: geraffineerde koolhydraten, niet alleen in witte graanproducten maar ook in sappen, smoothies, frisdrank, snoep, chocolade, koek en gebak), dan stijgt je bloedsuikerspiegel. Dat geeft een fijn gevoel. Maar die suikers blijven niet lang in je bloed. Je lichaam maakt insuline en dat zorgt ervoor dat de suikers worden opgenomen in je cellen. Vooral in je spieren en lever. Je bloedsuiker daalt dan weer. Weg fijn gevoel. Dan krijg je weer opnieuw zin in zoet: de zoetbehoefte.

 

Als je minder suikers eet of drinkt, heb je dit gevoel veel minder.

 

Worteltjes

Meerdere redenen dus, voor je behoefte aan zoet. Heel grappig dat ik zelden mensen hoor die zeggen dat ze vandaag zo’n behoefte hadden aan worteltjes. Of aan spinazie, witlof of rode bieten. Laat je niet voor de gek houden door je gewoontes en je gedachten.