Het belang van het gebruik van melk

, diëtist 31 mei 2018

Op 1 juni is het Wereldmelkdag en wordt overal ter wereld het bestaan van melk toegejuicht als onderdeel van gezonde voeding. Waarom is dat? Wat is het belang van het gebruik van melk(producten)?

belang van het gebruik van melk

Voedingsstoffen, vitamines en mineralen

Melk en melkproducten, waaronder kaas, leveren in het Nederlandse voedingspatroon gemiddeld 60% van de dagelijkse inname van calcium en 40% van die van vitamine B12. Zuivel is daardoor belangrijk in een gezonde voeding. Ook levert zuivel eiwitten, vetten en koolhydraten. Naast vitamine B12, is zuivel ook een bron van B-vitamines en mineralen als calcium, fosfor, kalium, magnesium en zink. Afhankelijk van de hoeveelheid vet bevatten melkproducten ook vitamine A.

 

Calcium

Melkproducten en kaas bevatten calcium. Het zit ook nog een beetje in groenten, peulvruchten en noten. Als je helemaal geen zuivel of kaas gebruikt, is de kans op te weinig calcium in je voeding groot. Calcium is een mineraal dat zorgt voor een goede botopbouw en het voorkomen van osteoporose (broze botten). Bij een tekort neemt het risico op een verstoorde botontwikkeling op jonge leeftijd en botontkalking op latere leeftijd toe.

 

Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstoffen voor het lichaam. Ze zorgen voor groei bij kinderen, het genezen van wondjes en het in stand houden en vergroten van de spiermassa voor kracht en stabiliteit. Alle zuivel bevat eiwitten, maar de hoeveelheid verschilt sterk. Zo bevat melk of karnemelk 3,5 gram eiwit per 100 ml en kwark tot wel 8,5 gram eiwit per 100 ml. Eiwitten in de voeding zorgen voor een verzadigd gevoel, doordat ze lang in de maag blijven. Na een eiwitrijke maaltijd of drank heb je daarom minder snel weer honger.

 

Hoeveel en wat?

Dat melkproducten gezond zijn, is wel duidelijk nu. Maar hoeveel en welke soorten zijn slim om te nemen? Je hebt zo’n 450-650 ml zuivel per dag nodig. Wat voor jou van toepassing is, is afhankelijk van je leeftijd. Wil je weten hoeveel jij nodig hebt? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum.

 

De gezonde keus melkproducten zijn die producten waaraan geen suiker is toegevoegd en met een vetgehalte tot 1,5 gram per 100 ml. We noemen ze daarom mager of halfvol. Je kunt hierbij denken aan melk, karnemelk, yoghurt, kwark of skyr. Gebruik je liever geen koemelk maar plantaardige zuivel? Kies dan voor sojadrink met toegevoegd vitamine B12 en calcium. Zo kom je niets tekort.