Buikvet verminderen

, diëtist 11 april 2019

‘Ik heb het meest last van mijn buik, die zit echt in de weg.’ Een veelgehoorde uitspraak op mijn spreekuur. Bukken, aankleden, nagels knippen en schoenen aandoen zijn dan vaak lastig. Welke nadelen zijn er nog meer aan teveel buikvet? En hoe kom je ervan af?

buikvet

Bukken

‘De strikken van mijn schoenveters zitten altijd aan de zijkant’ vertelde een cliënt me een tijdje geleden. Hij bleek zijn ene voet dwars over zijn knie te leggen bij het aantrekken van zijn schoenen omdat bukken zo lastig voor hem is. Dan krijg je inderdaad scheve strikken. Bij schoenen uit en aan doen in de spreekkamer (voor en na het wegen) kan ik bij veel mensen zien hoeveel moeite dat kost.

 

Taille meten

Wil je zelf weten of je een gezonde middelomtrek hebt? Dat kun je meten. Gebruik een meetlint op de plek waar je je handen in je zij zet; meestal het smalste stuk van je taille. Als je een vrouw bent, dan is een gezonde middelomtrek tussen 68 en 80 cm. Zit je tussen 80 en 88cm, dan kom je in een gevarenzone. Heb je een middelomtrek groter dan 88 cm, dan heb je een verhoogd risico op het krijgen van diabetes en / of hart- en vaatziekten. Bij mannen geldt dat een goede taille tussen 79 en 94 cm is. De gevarenzone is bij een middelomtrek tussen 94 en 102 cm. Bij een taille groter dan 102 cm heb je een verhoogd risico.

 

Buikvet

Door mijn cliënten wordt het buikvet genoemd, in de medische wetenschap zijn er diverse benamingen voor: vet in en rond het buikgebied bijvoorbeeld. Of abdominaal vet, dat is vet in de buik. Subcutaan vet is vet onder de huid (waar dan ook in het lichaam). En ectopisch vet is vetstapeling in de organen. Visceraal vet is de vetvoorraad tussen de organen in de buik. Er zijn verschillende benamingen voor vet dus.

 

Behalve dat het niet praktisch is, dat buikvet, levert het ook schade op aan de gezondheid. Teveel ectopisch vet (vetstapeling in organen) is gerelateerd aan diabetes; hoe meer vet in de lever en hoe meer visceraal vet, des te groter wordt het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2.

 

Menopauze

Tijdens de menopauze of de overgang merken veel vrouwen dat ze aankomen en een dikkere buik krijgen. Dat komt deels door het ouder worden; met het stijgen van de leeftijd krijg je meer vetmassa en minder spierweefsel. Hierdoor heb je minder calorieën nodig. Blijf je eten zoals je altijd gewend was, dan kom je aan. De reden dat dat extra gewicht vooral op de buik komt, is dat door de verandering in hormoonbalans de vetverdeling anders wordt. Hierdoor krijg je meer visceraal vet.

 

Gezond eten en bewegen

Het goede nieuws is dat bewegen het buikvet vermindert. Visceraal vet is buitengewoon gevoelig voor beweging in vergelijking met andere plaatsen van vetophoping in het lichaam. Minder calorieën eten en met name minder suikers, gezoete dranken en geraffineerde koolhydraten (witte graanproducten) zorgt ook voor een vermindering van visceraal vet.

 

Wandelen en joggen

Je zou misschien denken dat als je veel buikspieroefeningen gaat doen, dat je middelomtrek dan kleiner wordt. Dat is niet zo. Het is onmogelijk om plaatselijk af te vallen. Je kunt niet zelf beslissen waar je je vetweefsel wilt verminderen. Als je afvalt dan val je overal wat af, ook van je buik. Wandelen, fietsen en joggen zijn daarom prima. Sterke buikspieren zorgen er wel voor dat je buik anders toont, je houding verbetert en je dagelijkse bewegingen beter kunt uitvoeren omdat voor het produceren van kracht uit je armen en benen ook kracht vanuit de buik wordt gevraagd.

 

Wil jij graag je buikvet verminderen en wil je weten hoe? Neem contact op met een diëtist in de buurt  voor een deskundig en persoonlijk advies.