COPD en ongewenst afvallen

, diëtist 9 december 2019

Een goed afgestemd voedingspatroon is erg belangrijk bij mensen met de longziekte COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease).  Er is bij COPD vaak sprake van ondergewicht of ongewenst afvallen. Daarnaast zijn er ook mensen die last hebben van overgewicht en onbedoeld aankomen. In dit blog ga ik in op COPD en ongewenst afvallen. Welke voedingsstoffen zijn dan van belang?  En in welke producten zitten deze? Dat vertel ik je in dit blog!

Copd en ongewenst afvallen

 

Een gezonde BMI bij COPD

De BMI is een waarde die aangeeft of je een gezond gewicht hebt. Deze geeft de verhouding tussen lichaamsgewicht en lengte aan. Op de site van het voedingscentrum kun je eenvoudig jouw BMI berekenen. Bij COPD heb je een goed gewicht als jouw BMI tussen de 21 en 30 ligt. De ondergrens ligt hoger dan voor mensen zonder COPD.

 

Gewichtsverlies

Door COPD  kan je lichaam extra behoefte hebben aan energie. Deze verhoogde energiebehoefte kan veroorzaakt worden door een verhoogd energieverbruik door een versnelde stofwisseling als gevolg van ontstekingen of medicatie. Wanneer je minder energie binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft val je (ongewenst) af. Daarnaast kan het zo zijn dat je minder trek in eten hebt als gevolg van o.a. kortademigheid en toenemende vermoeidheid. Wellicht denk je nu dat gewichtsverlies geen kwaad kan, maar bij COPD is het extra belangrijk om op gewicht te blijven. Als gevolg van gewichtsverlies kun je ondergewicht krijgen en neemt je spiermassa af.

 

Eiwitten

Om spieren te behouden of op te bouwen heb je  extra eiwit nodig. Dierlijke eiwitten zitten voornamelijk in vlees, kip en ander gevogelte, vleeswaren, eieren, kaas, vis, melk en melkproducten zoals kwark, yoghurt, vla en karnemelk. Plantaardige eiwitten zitten voornamelijk in peulvruchten (kapucijners, bruine bonen, linzen, sojabonen) en noten.

 

Eiwitten en beweging

Lichaamsbeweging stimuleert de opname van eiwitten in het spierweefsel. Hierdoor worden meer eiwitten omgezet in spieren wanneer je direct na het trainen eiwit eet. Overdag kun je bij voorkeur 3-4 keer een grote portie (20-30 gram) eiwit eten. ’s Nachts gaat de spieropbouw door als je een half uur voor het slapen eiwitrijke voeding eet.

 

Tips om voldoende energie en eiwitten binnen te krijgen:

  • Gebruik een melkproduct bij elke maaltijd zoals melk, karnemelk of yoghurt en na de warme maaltijd een dessert (yoghurt, vla of kwark)
  • Neem royaal hartig beleg op brood zoals, vleeswaren, paté, vis, notenpasta, ei of kaas
  • Plan lichamelijke activiteit voor het nuttigen van een (eiwitrijke) maaltijd
  • Neem voor het slapen gaan nog een schaaltje kwark, stukjes kaas, milkshake, smoothie, handje noten, schaaltje pap of een glas zuivel zoals melk, karnemelk of chocolademelk
  • Mensen met COPD hebben een verhoogd risico op botontkalking. Om deze reden wordt calcium en vitamine D suppletie geadviseerd. Wanneer je prednison gebruik heb  je een verhoogde calcium behoefte!
  • Heb je last van slijmvorming? Lees dan dit blog van diëtist Anke voor praktische tips!