Maart: darmkankermaand

, diëtist 21 maart 2019

Maart is internationaal uitgeroepen tot darmkankermaand. Jaarlijks krijgen meer dan 14.000 Nederlanders de diagnose darmkanker. De Maag Lever Darm Stichting vraagt in maart aandacht voor de alarmsignalen en risicofactoren van darmkanker. 

Risico op darmkanker

In Nederland krijgt 5% van de mensen ooit in hun leven darmkanker. Dat betekent dat eigenlijk iedereen wel een risico heeft op het krijgen van darmkanker. Of iemand daadwerkelijk kanker ontwikkelt hangt echter af van veel factoren, zoals erfelijke aanleg, leefomgeving, roken en voedingsgewoonten. Ongeveer 40% van de gevallen van kanker kan voorkomen worden. Gezond eten, meer bewegen en gezond gewicht behouden zijn – op niet roken na – de belangrijkste manieren om je kans op kanker te verkleinen.

 

Bewerkt vlees

Bewerkt vlees wordt gezien als kankerverwekkend, dit betekent dat de World Health Organisation (WHO) voldoende overtuigend bewijs heeft dat het eten van bewerkt vlees en vleeswaren kanker kan veroorzaken. Met bewerkt vlees wordt bedoeld al het vlees dat bewerkt is om de houdbaarheid of de smaak te beïnvloeden, zoals marineren, zouten, drogen, roken of het toevoegen van conserveermiddelen. Je risico op het krijgen van kanker neemt toe als je bewerkt vlees eet. Het staat daarom niet in de Schijf van Vijf.

 

Rood vlees

Volgens de WHO is rood vlees ‘mogelijk kankerverwekkend’. Dat komt doordat rood vlees heemijzer bevat dat het ontstaan van nitrosaminen kan bevorderen. Deze nitrosaminen zijn mogelijk kankerverwekkend. De adviezen over het eten van vlees zijn daarom: eet niet meer dan 500 gram vlees per week (inclusief vleeswaren), waarvan maximaal 300 gram rood vlees. Rood vlees is al het vlees dat komt van runderen, schapen, geiten en varkens.

 

Vezels en antioxidanten

Maar er is ook goed nieuws: vezels en antioxidanten in de voeding werken beschermend tegen darmkanker. Vezels uit groenten, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten worden in de dikke darm gefermenteerd en daarbij komen stoffen vrij die beschermend werken tegen darmkanker.

 

Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines C en E, spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen. Deze komen voor in groenten en fruit. De antioxidanten vangen vrije radicalen weg die schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Zo helpen antioxidanten tegen deze beschadiging en voorkomen ze mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten.

 

Risico op darmkanker verlagen

Dit kun je zelf doen om het risico te verminderen:

  • Eet gezond, volgens de Schijf van Vijf
  • Eet ruim verse groenten en fruit
  • Kies volkoren graanproducten en eet elke week peulvruchten
  • Beperk de hoeveelheid vlees tot 500 gram per week, waarvan maximaal 300 gram rood vlees en eet geen bewerkt vlees en vleeswaren.

 

Wil je meer lezen over de darmkanker maand? Lees hier verder:

https://www.mlds.nl/darmkankermaand-maart/

https://www.wkof.nl/nl/kanker/kankersoorten/darmkanker