De anti-dieet diëtist

, diëtist 2 mei 2019

Ik ben tegen diëten. Het klinkt misschien raar als een diëtist dat zegt, maar toch ben ik fel tegenstander van diëten. Sterker nog. Alle diëtisten zijn tegen diëten.

de diëtist is tegen diëten  

Ik ben natuurlijk niet tegen een glutenvrij dieet bij coeliakie (glutenovergevoeligheid) of tegen een eiwitrijk dieet voor iemand die ondervoed is, maar ik ben wel tegen diëten om af te vallen.

 

Internationale Anti-dieetdag

Op 6 mei 2019 is het Internationale Anti-dieetdag. Niet zo’n bekende dag, maar even googlen levert  het volgende op:

In 1992 werd deze dag in het leven geroepen na de dood van een 15-jarig meisje. Ze pleegde zelfmoord, omdat ze er niet meer tegen kon dat ze zo dik was. Op Internationale Anti Dieet Dag wordt stilgestaan bij de grote plaats die gewicht en de obsessie om slank te zijn in onze samenleving inneemt. Op deze dag denken we niet aan diëten en afvallen, maar meer aan lekker en gezond eten en met plezier bewegen. (Bron: https://www.beleven.org/feest/internationale_antidieet_dag)

 

Hoe dan wel?

Het advies dat diëtisten altijd geven: Leer jezelf een gezond eetpatroon aan zodat het een gewoonte wordt voor de lange termijn. Een tijdelijk dieet geeft alleen een tijdelijk resultaat.

 

Wat de diëtist betreft is het dus elke dag Anti-dieetdag.

 

Hoe moet het dan wel? Ik geef je drie tips:

  1. Kies in de basis alleen écht gezonde producten. Eet extraatjes niet uit gewoonte, omdat het er staat of omdat het in de aanbieding is, maar alleen omdat je het heel lekker vindt.
  2. Maak van gezond eten en lekker bewegen jouw doel. Dus niet: “Ik wil zoveel kilo’s kwijtraken” maar “Ik wil minimaal 3x per week minstens 1 uur wandelen”.
  3. Gooi niet in één keer je hele eetpatroon om, maar zet kleine stapjes in de goede richting. Doe de eetwissel!

 

Vind je het lastig om zelf geen dieet te volgen, raadpleeg dan een diëtist bij jou in de buurt.