De nieuwste inzichten over vruchtensap

, diëtist 4 maart 2019

In januari 2017 schreef ik een blog over vruchtensap. Mijn advies aan Marga was destijds om liever fruit te eten dan vruchtensap te drinken. Met als reden, dat fruit beter verzadigt dan sap, meer voedingsvezels levert en dat je al snel veel vruchten gebruikt voor een glaasje sap en daardoor meer suiker binnenkrijgt dan met vast fruit.

Hoewel deze argumenten nog altijd kloppen, zijn er ook nieuwe inzichten. Prof. Dr. Fred Brouns schreef hierover recent een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek  (nr. 4, 2018). Tijd voor een update. 

Vruchtensap

Nieuw onderzoek

Veel onderzoeken naar het gebruik van suiker in dranken maken geen onderscheid tussen frisdrank, vruchtensap met toegevoegd suiker en vruchtensap zonder toegevoegd suiker (100% vruchtensap). Er zijn echter een aantal onderzoeken gedaan die wel onderscheid gemaakt hebben tussen deze verschillende dranken.

 

Conclusie

Conclusie uit dit onderzoek is dat 100% vruchtensap (dus vruchtensap zonder toegevoegd suiker) in kleine hoeveelheden past in een gezonde voeding.

 

Het lijkt erop dat mensen die dit drinken geen hoger risico hebben op bijvoorbeeld overgewicht of diabetes. Dit hangt samen met het feit dat mensen die 100% vruchtensap drinken vaak op andere vlakken een gezonde leefstijl hebben (minder alcoholgebruik, minder roken en meer lichaamsbeweging).

 

Los daarvan biedt 100% vruchtensap voordelen ten opzichte van frisdrank of vruchtensap met toegevoegde suikers. Het verhoogt de bloedglucose relatief weinig vergeleken met frisdrank. Bovendien bevat vruchtensap voedingsstoffen uit fruit die niet in frisdrank zitten. Deze stoffen spelen waarschijnlijk ook een rol bij het positievere effect.

 

Maar…

bij grote hoeveelheden gaan de voordelen niet op. Er is geen verschil tussen de suiker uit fruit en andere soorten suiker. Bij het drinken van grote hoeveelheden 100% vruchtensap spelen dus dezelfde nadelen van suiker als bij het drinken van veel frisdrank, zoals het risico op overgewicht.

 

Kortom

  • Gebruik alleen kleine hoeveelheden 100% vruchtensap. Per dag maximaal de hoeveelheid die overeenkomt met het sapgehalte in 1-2 stuks fruit (75-150 ml).
  • Drink liever geen sap met toegevoegd suiker of suikerhoudende frisdrank.
  • Geef jonge kinderen geen sap als alternatief voor water.
  • Eet 2 porties fruit per dag (200 gram). Bij voorkeur veel verschillende soorten.