Diabetes tijdens feest- en verjaardagen

, diëtist 14 november 2019

Als je diabetes hebt, besteed je meer aandacht aan je voeding (en inname van koolhydraten) dan de gemiddelde Nederlander. Feest- en verjaardagen kunnen dan een extra uitdaging voor je zijn. In dit blog geef ik je tips om je bloedsuikerspiegel tijdens deze dagen onder controle te houden en zorgeloos te genieten!

Diabetes tijdens feest- en verjaardagen

 

Is suikervrij de norm?

Als je diabetes type 2 hebt, is het extra belangrijk om gezond te eten. De invloed van eten op de bloedsuikerspiegel is hierbij ook van belang. Toch mag je alles eten en is het niet nodig om speciale ‘suikervrije’ producten te kopen zoals gebak en chocola voor feestjes en verjaardagen. In deze producten zit namelijk voor de smaak extra (ongezond) vet waardoor deze producten niet per se een gezonde keuze zijn.

Wel kun je natuurlijk het menu of de tussendoortjes gezonder en diabetesvriendelijker maken. Hieronder deel ik een aantal tips. Wanneer je ergens uitgenodigd bent om te komen eten, kun je bijvoorbeeld aanbieden om te helpen met het bereiden van de maaltijd, zodat je meer invloed hebt op het menu.

Tips voor de warme maaltijd

  • Eet gedurende de dag gewoon je ontbijt en lunch zodat je tijdens de warme maaltijd niet uitgehongerd aan tafel komt en des te meer eet.
  • Neem kleine porties en geniet van de dingen die je écht lekker vindt. Bedenk dat je niet alles hoeft te eten wat op tafel staat.
  • Probeer het aantal koolhydraten gelijk te houden aan wat je normaal gesproken eet.
  • Kies voor volkoren pasta, zilvervliesrijst, quinoa, bulgur, peulvruchten in plaats van de variant zonder vezels.
  • Neem bij een koolhydraatbeperkt dieet een extra grote portie groenten en wat meer kip, vis, ei, vlees of kaas.
  • Let tijdens de maaltijd op met suikerhoudende dranken, deze kunnen je koolhydraatinname bij de maaltijd extra verhogen.

Tips voor tussendoortjes en traktaties

  • Kies voor hartige tussendoortjes zoals kaas of worst in plaats van een suikerrijke variant zoals bonbons of gebak omdat deze jouw bloedsuikerspiegel kunnen verhogen.
  • Neem voor natuurlijke zoete snacks fruit in plaats van een plak cake of taart met veel suikers.
  • Ga voor snackgroente zoals komkommer, tomaat, wortel of paprika, eventueel met een dip zoals humus. Lekker en gezond!
  • Wees voorzichtig met suikerhoudende drankjes zoals vruchtensap en advocaat, kies liever voor water, thee, koffie, light frisdrank of suikervrije limonade(siroop).
  • Of neem een halve portie in plaats van een hele. Kies bijvoorbeeld voor een klein stukje taart of een half glas sap.
  • Maak een afweging in hetgeen waar je wel voor kiest en wat je laat staan. Maak een bewuste keuze en geniet ook van hetgeen wat je eet!

Alcohol

Ook wanneer je diabetes hebt, kun je tijdens de feestdagen best een glaasje alcohol drinken, maar met mate. Dit betekent hooguit één glas per dag. Alcohol kan de bloedsuikerspiegel verlagen. Je kunt dan bijvoorbeeld ’s nachts ongemerkt een hypo krijgen (te lage bloedsuiker) na een drankje eerder die avond. Om dit te voorkomen kun je voor het slapen gaan bijvoorbeeld een snee brood of cracker nemen met hartig beleg zoals kaas of neem een stuk fruit.

Beweging

Plan op een feest- of verjaardag extra tijd in voor beweging, zoals een wandeling tussendoor of ga indien mogelijk op de fiets naar de feestlocatie. Op deze manier kun je de inname van extra koolhydraten compenseren.

Algemene tips

  • Wanneer je zelf jouw bloedsuiker prikt, kun je op feest- of verjaardagen jouw bloedsuiker extra controleren zodat je indien nodig je medicatie hierop kan aanpassen.
  • Houd vast aan je gebruikelijke ritme en probeer je hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondmaal) op normale tijdstippen te eten.
  • Drink voldoende, het advies is om elke dag 1,5 tot 2 liter vocht te drinken per dag. Denk hierbij aan water, koffie en thee zonder suiker.

Meer weten?

Wil je weten wat voor jouw persoonlijke situatie de beste voeding is? Neem dan contact op met een diëtist bij jou in de buurt.