Eet je sterk

, diëtist 28 augustus 2017

Als het gaat over voeding wordt er veel geschreven over overgewicht en afvallen. Een onderwerp dat nog (te) weinig aandacht krijgt, is ondervoeding.

eiwitrijk eten bij ondervoeding eet je sterk

Mevrouw B. van 81 jaar heeft de laatste maanden veel buikklachten en had weinig eetlust. Ze viel bijna tien kilo onbewust af. Vorige week heeft ze een operatie gehad. Haar eetlust keert weer een beetje terug. Eigenlijk heeft ze wel zin in een speklap, maar een aantal jaar geleden had ze hartklachten en de cardioloog zei toen dat een speklap niet goed was voor haar cholesterol…

 

Niet alleen in de derde wereld

Bij ondervoeding denken veel mensen al snel aan Afrika. Toch komt ook in Nederland ondervoeding voor. Niet door voedseltekorten, maar wel door ziekte en ouderdom.

 

Ziek of gezond?

Er is een groot verschil tussen afvallen als je gezond bent of afvallen als je ziek of ouder bent. Ben je gezond dan raak je vooral vetmassa kwijt als je gewicht verliest en dat is meestal geen probleem of zelfs wenselijk. Iemand die ziek is of oud en afvalt, raakt juist spiermassa kwijt. Hierdoor wordt de kracht en de weerstand minder goed, gaat herstel trager en wordt de kwaliteit van leven minder.

 

Eiwit

Om dit te voorkomen is het belangrijk om voldoende eiwit te eten. Eiwit zit veel in vlees, vis, zuivelproducten, noten, peulvruchten en eieren en is de bouwstof van de spieren. Een gezonde volwassenen van 70 kg heeft ongeveer 55 gram eiwit per dag nodig. Iemand van boven de 70 jaar van 70 kg heeft 70 tot 85 gram eiwit per dag nodig en iemand van 70 kg die ziek is 85 tot 105 gram eiwit.

 

Hoe doe je dat?

Ben je ziek of boven de 70 jaar kies dan eiwitrijkere voeding om je spieren sterk te houden:

  • Eet hartig beleg op brood in plaats van zoet beleg
  • Neem bij elke maaltijd een zuivelproduct
  • Ben je een kleine eter bij de warme maaltijd? Eet dan in ieder geval het vlees/vis en het toetje op.
  • Neem drie keer per dag een eiwitrijk tussendoortje. Bijvoorbeeld een handje noten, een schaaltje yoghurt of een stukje vis. Vooral net na lichaamsbeweging en net voor het slapengaan zijn goede momenten om iets eiwitrijks te eten.

 

Use it or lose it

Voor spieren geldt ook: ‘use it or lose it’. Oftewel, je moet ze gebruiken om ze te behouden. Beweging is nodig om de spieren sterk te houden. Zorg dus voor voldoende eiwit in je voeding én voor dagelijkse sport en beweging.

 

Mevrouw B. neemt nu na haar operatie op advies van haar diëtist toch de speklap. En daarnaast ook veel andere eiwitrijke producten, zoals vis en zuivelproducten. Dit helpt haar om haar spieren weer op te bouwen en sneller te herstellen van de operatie. Als ze straks helemaal hersteld is, gaat ze weer beter op haar cholesterol letten en bijvoorbeeld goed letten op voldoende groente en fruit in haar eetpatroon. Maar voor nu is aansterken het belangrijkste.

Reacties op 'Eet je sterk'

  1. Eiwitrijk eten bij ondervoeding - Diëtistenpraktijk Hester Visser - 29 augustus 2017
    […] daarover meer in deze blog ‘Eet je sterk’ van Dieet dit – Dieet […]

Er kunnen geen reacties geplaatst worden