Feit of fabel: elke dag een ijsje moet kunnen

, diëtist 4 april 2019

Je zou het van een diëtist misschien niet verwachten maar het antwoord is ‘ja’. Je kunt best elke dag een ijsje eten. Natuurlijk hoort daar wel wat uitleg bij. Hoe kun je elke dag een ijsje eten en toch gezond blijven en een gezond gewicht behouden?

elke dag een ijsje eten moet kunnen

Gezonde basis

Als je eet volgens de voedingsrichtlijnen van de Gezondheidsraad , dan heb je een gezonde basis. Je kunt op de website van het Voedingscentrum je leeftijd en geslacht invoeren en dan krijg je een mooi overzicht van wat en hoeveel je elke dag moet eten om een gezond voedingspatroon te hebben. Als je op deze manier eet, krijg je alle voedingsstoffen en vitamines in de juiste hoeveelheden binnen.

 

Snoepen

In de basisvoeding ofwel Schijf van Vijf staan alleen gezonde producten. Snoep, koek, chocolade, chips, frisdrank, limonade, zoet beleg, gezoete zuivel zoals chocolademelk of vla, alcohol, fastfood, kant- en klaarproducten en bewerkt voedsel staan er niet in. Dat wil niet zeggen dat je het nooit mag eten. Het is echter goed om erbij stil te staan dat dit verwencalorieën zijn.

 

Het Voedingscentrum maakt verschil als het gaat om deze verwencalorieën tussen iets kleins: een dagkeuze en iets groots: een weekkeuze. Hoe vaak je iets kunt kiezen wat een dagkeuze of een weekkeuze is, is vooral afhankelijk van je leeftijd. Je kunt je voorstellen dat 120 calorieën extra in de vorm van verwencalorieën voor een kind van 6 vrij veel is en voor een 16-jarige tiener alleszins redelijk. En dat er een verschil is tussen een 30-jarige en een 65-jarige. Want hoe ouder je wordt, hoe minder calorieën je op een dag nodig hebt.

 

Dagkeuze

Een dagkeuze is iets kleins buiten je basisvoeding . Zoals een lepeltje jam of honing in je yoghurt, een paar dropjes of een klein koekje bij de koffie. Ook zoet beleg op brood of een sausje zoals ketchup bij je tosti of warme maaltijd zijn dagkeuzes. Je kunt als volwassene gemiddeld 3-5 dagkeuzes maken.

 

Het goede nieuws is dat ijsjes ook een dagkeuze kunnen zijn. Namelijk een klein waterijsje (55 ml, een bolletje yoghurtijs of een bolletje sorbetijs.

 

Weekkeuze

Een weekkeuze heeft meer calorieën en is daarom niet voor elke dag. Je kunt (wederom afhankelijk van je leeftijd) drie keer per week een product eten of drinken wat bij de weekkeuzes hoort. Dat is bijvoorbeeld een glas frisdrank, een schaaltje chips, een croissantje of een ijsje. De ijsjes die een weekkeuze zijn, zijn groter. Een groot waterijsje (110 ml), roomijs of een stukje ijstaart. Van grote ijsjes zijn er vaak ook mini’s verkrijgbaar. Maar let op: de mini’s met chocolade bevatten minder calorieën, maar zijn nog wel een weekkeuze omdat ze zo’n drie keer meer calorieën hebben dan de ijsjes die dagkeuzes zijn.

 

Zelf ijs maken

Wil je het nog gezonder aanpakken? Je kunt natuurlijk ook zelf ijsjes maken die wel binnen je basisvoeding passen. Je 2-3 porties zuivel per dag en je 1-2 keer fruit kun je namelijk prima omtoveren tot een heerlijk ijsje. Denk aan (griekse) yoghurt met een puree van aardbeien en frambozen. Of groene thee (eventueel met een zoetje erin) die je laat afkoelen waaraan je stukjes kiwi toevoegt. Zo zijn er talloze voorbeelden te bedenken. Het enige wat je nodig hebt is je fantasie en ijsvormpjes.