Het FODMAP-beperkte dieet

, diëtist 6 september 2018

Een mevrouw belde mij op en wilde graag het FODMAP dieet volgen. Ze had gehoord en online gelezen dat dit dieet haar zou kunnen helpen. Zij had vaak last van een opgeblazen gevoel. Maar wat is het FODMAP dieet precies en voor wie is het geschikt? En waarom is het belangrijk om dit dieet altijd onder begeleiding van een diëtist te doen?

FODMAP

FODMAPs – wat zijn dat eigenlijk?

FODMAPs is een benaming voor een specifiek type onverteerbare koolhydraten. De afkorting staat voor fermenteerbare oligo-, di- en monosachariden en polyolen. Doordat het lichaam deze FODMAPs niet goed kan verwerken in het lichaam, kunnen er bij sommigen darmklachten ontstaan zoals een opgeblazen gevoel, pijn, obstipatie of misselijkheid. Dit is bij ongeveer 3 op de 10 mensen het geval. Verreweg de meeste mensen kunnen dus wel goed tegen dit type koolhydraten.

 

Waar zitten FODMAPs in?

FODMAPs zitten in een heel scala aan producten, zoals groente, peulvruchten, noten, zuivel, fruit, graanproducten, zetmeel, zaden en pitten maar ook in vleesvervangers, dranken, kruiden, specerijen en zoetstoffen. Het is niet ongebruikelijk dat in een product meer dan 1 type FODMAP zit.

 

Waarom naar een diëtist?

Om erachter te komen of en welke van deze koolhydraten voor klachten zorgen, volgt een nogal ingewikkeld dieet. Hierbij laten we eerst producten met deze FODMAPs weg voor een periode van 2 tot 4 weken tijd en nemen de klachten af. Vervolgens voegen we ze 1 voor 1 weer toe. Zo onderzoeken we in welke mate klachten ontstaan en bij welke hoeveelheden. Dit is een hele puzzel en het hele traject moet nauwkeurig worden gevolgd.

 

FODMAPs komen in zeer veel producten voor. Maar welke producten moet je nou precies vermijden? Ook moet je goed letten op mogelijke tekorten die ontstaan zoals tekorten aan vezels, vitamines en mineralen. De diëtist kan dit bij uitstek begeleiden en daarnaast advies geven over lekkere en voedzame dagmenu’s. Bovendien, met zo’n ingewikkeld dieet kun je wel wat support gebruiken, want volhouden is niet altijd even gemakkelijk.

 

‘Tijdelijk’ dieet

Het dieet is in zekere zin tijdelijk: nadat alle FODMAPs in het dieet zijn getest en iemand blijkt gevoelig te zijn voor één ervan, dan is het vermijden wel iets dat – wil men klachtenvrij blijven – gedurende langere tijd gevolgd moet worden. De rest kan wel weer gegeten worden. Na enkele maanden kun je opnieuw een test doen.

 

Is het FODMAP voor iedereen?

Nee, zeker niet. Als iemand met maag- en darmklachten langskomt, analyseert de diëtist altijd eerst of de basis goed is. Is er reden om aan te nemen dat de klachten aan iets anders liggen, zoals een tekort aan vezels of vocht, stress, onbedoeld lucht inslikken of recent antibiotica gebruik? Wanneer dit speelt, zal het advies zich allereerst hier op richten. In veel gevallen kan de cliënt hierna tevreden naar huis en is het ingewikkelde dieet niet nodig gebleken. Bovendien is het dieet alleen bedoeld voor mensen met de diagnose Prikkelbaar Darm Syndroom/PDS. De huisarts kan deze diagnose stellen door andere ziektebeelden of aandoeningen uit te sluiten.

 

Ga jij met het FODMAP dieet starten? Zoek dan goede begeleiding van een gespecialiseerd diëtist. Zij/hij kan de juiste informatie en coaching bieden, zodat je met zekerheid weet dat het dieet zorgvuldig wordt gevolgd en tot een goed einde gebracht wordt.