Gezond eten koken

, diëtist 27 juni 2019

‘Wat is gezonder: een ei koken of een ei bakken? Is gekookte of gestoomde groente beter? Wat is beter: een handje pinda’s of 100% pindakaas? Wat adviseer jij: gestoomde of gerookte makreel?’

gezond eten koken

Dit soort vragen krijg ik regelmatig van mijn patiënten. De vraag is eigenlijk: wat is het effect van een bereidingswijze op een product?

 

Bereidingswijzen

Er zijn verschillende manieren waarop je een producten kunt bereiden. De bekendste zijn: koken, bakken, braden, roerbakken, frituren, grillen en stomen.

 

In de basis verandert de samenstelling van een product meestal niet (veel) door de bereidingswijze. Soms wordt er wel iets toegevoegd, zoals zout (bij roken) of vet (bij bakken, braden en frituren).

 

Bij koken kunnen vitamines en mineralen met het kookwater weggespoeld worden. Dat gebeurt niet bij roerbakken of stomen. Bij het verwarmen van producten in het algemeen gaat een kleine hoeveelheid vitamines verloren.

 

De antwoorden

Een gekookt en een gebakken ei hebben dus nog steeds dezelfde samenstelling. Het enige verschil is dat bij bakken vet wordt toegevoegd. Als je kiest voor vloeibare vetten of olie is dat niet ongezond, maar het levert wel extra calorieën. Handig voor mensen die aan willen komen en minder fijn voor mensen die af willen vallen.

 

Bij stomen zullen meer vitamines en mineralen behouden blijven dan bij koken van groente. Kort koken in zo min mogelijk water zorgt voor behoud van zoveel mogelijk vitamines en mineralen.

 

Een handje pinda’s of een lepel 100% pindakaas zullen dezelfde samenstelling hebben. Door het malen verandert de samenstelling van de pinda’s niet.

 

Ook de samenstelling van de makreel is hetzelfde bij stomen en roken. Gerookte makreel bevat wel veel meer zout, omdat dit bij het roken wordt toegevoegd (voor de houdbaarheid).

 

Kookhulp

Als je meer wilt weten over de verschillende bereidingswijzen en hoe je deze toepast kijk dan eens naar deze kookhulp!

Voor de verschillende bereidingswijzen van groenten kun je ook kijken op de receptenpagina van Veggipedia.