Ontbijt

, diëtist 18 maart 2019

Kun je beter wel of niet een (gezond) ontbijt nemen, wat is beter? Hier heerst nog vaak discussie over in voedingsland. In de praktijk hoor ik regelmatig dat men zegt: “Ik hoef toch niet te ontbijten, ik heb gisteravond gegeten en vannacht niks gedaan.”

Hoe belangrijk is ontbijten nou eigenlijk en wat zijn de gevolgen van het ontbijt wel of niet overslaan? Lees het hieronder.

ontbijt

Belang ontbijt

’s Nachts heeft je lichaam de tijd om te herstellen. Ook je ademhaling, hartslag etc. moeten ’s nachts blijven werken. Dit kost energie. Je lichaam moet weer opstarten na deze rust- en herstelperiode. Ontbijten zorgt hierbij voor nieuwe energie na de nacht. Daarom wordt het ontbijt vaak gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag.

 

Betere schoolresultaten

Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat ontbijten een positieve invloed heeft op de cognitieve vaardigheden en het concentratievermogen van kinderen. Deze factoren leiden, zowel direct als indirect, tot betere schoolresultaten.

 

Gevolg ontbijt overslaan

Het ontbijt is de meest overgeslagen maaltijd. Vooral jongeren slaan het ontbijt regelmatig over.

 

Wanneer je niet hebt ontbeten, krijg je vaak in de loop van de dag energiedips, met lekkere trek als gevolg. We zien dat er dan gegrepen wordt naar ongezonde, vaak energierijke, tussendoortjes. Meestal wordt er dan ook in hoeveelheid meer gegeten.

 

Daarnaast wordt het overslaan van het ontbijt in verband gebracht met een verhoogd ziekterisico, zoals obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten.

 

Invloed op gewicht

De huidige onderzoeken laten geen duidelijk effect zien van het regelmatig gebruiken of overslaan van het ontbijt op het gewicht en lichaamssamenstelling.

 

Wel blijkt er uit onderzoeken dat degenen die drie maaltijden per dag nemen, (ontbijt-lunch-avondeten) vaker een lager gewicht hebben dan degenen die dit niet doen.

 

Tijdstip ontbijt

Hoe laat je het ontbijt neemt maakt niet uit. Het maakt geen verschil of dat ’s ochtends om 6.30 uur is of om 10.00 uur. Het gaat erom wat je kiest als ontbijt. Tip: zorg voor een gezond ontbijt om de dag goed te beginnen. Zet je ontbijt desnoods de avond van te voren al klaar of kies voor een gezonde zelfgemaakte ontbijtshake.

 

Vind je het lastig wat je het best kunt nemen als ontbijt? Neem dan contact op met een diëtist bij jou in de buurt.