Zo zorg je voor een gezonde leefstijl tijdens de schoolvakantie

, diëtist 6 juni 2019

Heerlijk vakantie! Dan mogen alle remmen los. Genieten van ijsjes op de boulevard, een drankje op het zonnige terras en uit eten gaan terwijl de zon in de zee zakt. En ja, die vakantiekilo’s die horen er gewoon bij. Is dat wel zo? Tijdens de schoolvakantie kan het een uitdaging zijn om gezond te eten. Maar het is zeker wel mogelijk!

zo zorg je voor een gezonde leefstijl in de schoolvakantie

We hebben wat tips voor je op een rijtje gezet.

 

Tip 1: Regelmaat

In de schoolvakantie hebben veel mensen een ander ritme. We slapen vaker wat langer uit en gaan later naar bed, ook de kids doen daar gerust aan mee. Probeer ondanks minder ritme zoveel mogelijk de regelmaat erin te houden wat betreft het eten en drinken. Dus 3 keer daags een hoofdmaaltijd (ontbijt, lunch en diner) en eventueel 2-3 kleine gezonde tussendoortjes. Zo voorkom je dat je teveel eet op een dag of gaat snaaien.

 

Met die langere avonden is het verleidelijk om een borrelplankje erbij te pakken. Staat het éénmaal voor je neus dan is het lastig er vanaf te blijven. Voorkom verleiding en haal het niet in huis.

 

Of maak je eigen gezonde snacks. Lekker voor jou en leuk voor de kinderen om in de keuken te helpen.

 

Tip 2: De slimme kiezer

Bij een dagje weg is het handig om je eigen eten en drinken mee te nemen. Op deze manier voorkom je dat je afhankelijk bent van het, vaak ongezonde, aanbod in dagattracties.

 

Ga je uit eten, wees dan een slimme kiezer. Je kunt gerust uit eten gaan zonder meteen aan te komen. Zolang het allemaal niet te veel is. Laat je kinderen kiezen uit één gerecht, dat is vaak al meer dan zat. En laat ze dan hetgeen kiezen wat ze het allerlekkerste vinden. Wil je zelf ook opletten? Gekookte, gegrilde en gestoofde gerechten hebben vaak minder calorieën dan gerechten die gefrituurd of gebakken zijn. Het hoofdgerecht is vaak al vullend genoeg.

 

Probeer bij het uit eten gaan goed te letten op wanneer je vol zit en let op de porties. Wees niet te streng voor je zelf, maar eet niet meer dan wat je normaal zou doen.

 

Tip: Kies voor caloriearme dranken, zoals water en 0% suiker frisdranken. Dat scheelt een boel calorieën.

 

IJsjes zijn in de zomer niet weg te denken, maar bevatten vaak flink wat energie. Wil jij weten welke ijsjes de minste calorieën bevatten. Lees dat dit blog. Nu het toch vakantie is, is het net zo leuk zelf (gezonde) ijsjes te maken!

 

Tip: Kies eens voor een vanille ijsje met een fruitlaagje van waterijs eromheen in plaats van roomijs met chocolade laag. Scheelt bijna 3x zoveel qua calorieën. Kies je voor schepijs? Bestel dan een bakje ijs en geen hoorn, alle kleine beetjes helpen.

 

 

Tip 3: I like to move it

Kom uit die stoel en ga lekker bewegen. Het is langer licht buiten en met een beetje gelukt schijnt de zon. Voor de kinderen is het heerlijk om lekker te spelen, maar ook jij blijft er door in beweging. Haal die skeelers maar vast uit de kast!

 

Hoe zorg jij voor een gezonde leefstijl tijdens de schoolvakantie?