Waarom elke maand dé maand is om te starten met goede voornemens

, diëtist 27 december 2018

Laatst zei een cliënt op het spreekuur tegen mij dat het eigenlijk niet zo slim is om in december te starten met gezond eten. ’Je kunt misschien beter wachten tot na de feestdagen’, zei ze. Als ik naar mijn werkagenda kijk, zie ik inderdaad dat het in december rustiger is dan in andere maanden. Vervolgens barst het vanaf januari los met cliënten die met frisse moed hun levensstijl of voedingspatroon willen aanpakken. Tóch zie ik het als diёtist anders. Misschien is december wel dé beste maand om in te starten met je goede voornemens! In dit blog lees je waarom. En je leert in 4 stappen hoe je dat kunt doen.

 goede voornemens

Hoe houd je het leuk en realistisch?

De gouden combinatie is een sterke motivatie, focus op wat je wilt bereiken en een realistisch plan van aanpak. Maar hoe houd je het leuk en realistisch? Dat doe je door het bewust in kaart brengen van wat je precies wilt en welke kansen je hebt om je doel te bereiken. Hiermee voorkom je teleurstelling. Ook zorg je zo dat het leuk blijft. Het houd je gemotiveerd om vol te houden.

 

Hoe maak je zelf zo’n plan van aanpak? Gebruik hiervoor de volgende stappen:

 

Stap 1

Begin met het beantwoorden van onderstaande vragen. Schrijf dat bij voorkeur op. Dit maakt het makkelijk om het duidelijk en concreet te maken voor jezelf.

  • Wat wil ik veranderen (wat is je doel)?
  • Waarom wil ik dit?

 

Bijvoorbeeld:

Ik wil mijn bloedsuikerspiegel verbeteren. Dat wil ik, omdat ik dan minder lichamelijke klachten heb en ik later misschien minder tabletten kan gebruiken.

 

Of:

Ik wil meer bewegen en gezonder eten. Dat wil ik, omdat ik 7 kilo wil afvallen en omdat ik mij fitter wil voelen.

 

Of:

Ik wil deze maand alleen tijdens de feestdagen iets extra’s eten, omdat ik een stabiel gewicht wil houden.

 

Stap 2

Ga vervolgens voor jezelf na welke concrete stappen er nodig zijn om je doel te behalen.

 

Bijvoorbeeld:

  • ik neem geen snoep meer mee in de auto;
  • ik ga elke dag 30 minuten wandelen;
  • in de loop van de ochtend en in de middag neem ik 1 stuk fruit;
  • als ik een pasta- of rijstgerecht eet zorg ik dat ik er ook een salade naast eet;
  • op mijn werk pak ik de trap in plaats van de lift;
  • ik eet en drink tijdens de feestdagen overdag gezond en bij het avondeten gun ik mijzelf iets extra’s zoals naast het hoofdgerecht ook een voor- en nagerecht.

 

Stap 3

Beoordeel of je de concrete stappen (zonder veel moeite) kunt uitvoeren. Heb je het ervoor over om deze stappen te zetten? Ja? Dan ben je er klaar voor!

 

Zo niet, dan is het handig om je doel aan te passen, naar wat haalbaar is voor jou. Zo houd je het leuk. Of zoek de begeleiding op van een diёtist die jou kan helpen bij het samenstellen van een praktisch en haalbaar plan van aanpak. De diёtist kan samen met jou de balans vinden tussen genieten en je doel bereiken. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

 

Stap 4

Zorg voor een steun in de rug zodat jij je kan herpakken als het even tegenzit. In eerste plaats zorg jij voor die steun door trots te zijn op elke (kleine) stap die je zet.

 

Daarnaast helpt het als mensen in jouw directe omgeving je een extra zetje geven. Vertel ze bijvoorbeeld wat je wilt veranderen en hoe ze je hierbij kunnen helpen. Misschien door niet aan te dringen als je nee zegt tegen een traktatie of door de schaal met koekjes niet op tafel te zetten, maar in een koekblik in de kast.

 

Of door bij de kerstmaaltijd veel groenten te serveren en de sausjes apart te serveren. Misschien kunnen je collega’s je steunen door mee te gaan met een wandeling in de pauze. De meeste mensen vinden het fijn om je hierbij te helpen.

 

Je kunt ook de diёtist inschakelen voor extra steun, voedingsadvies en begeleiding bij het veranderen van je leefstijl of gewicht. De diёtist kan je helpen om je motivatie  voor langere tijd vast te houden. Daarnaast kan ze je manieren aanleren om om te gaan met tegenslag of moeilijke momenten. Voor een diëtist bij jou in de buurt kun je ‘vind een diëtist’ gebruiken.

 

Denk je dat er andere mensen zijn die baat kunnen hebben bij de tips uit dit blog? Deel het gerust. Een gezond en smakelijk 2019 toegewenst!