Grieperdepiep… hoera!

, diëtist 26 februari 2018

Je moet wel heel erg geluk hebben als je iemand kent (of bent!) die niet door de griep geveld is afgelopen weken. Het is een officiële epidemie in Nederland. Dat wil zeggen dat er meer dan 60 per 100.000 inwoners het virus hebben. Dat betekent dat we elke week ruim 96.000 mensen met griep hebben. Daar komen natuurlijk steeds nieuwe bij en gaan er weer wat vanaf.

 griep en voeding

Griep gevaarlijk?

Griep is een verzamelnaam voor veel verschillende virussen. Die zijn altijd in Nederland aanwezig, alleen dan vallen ze niet zo op. Als het weer kouder en natter wordt, hebben die virussen het meer naar hun zin en verspreiden ze zich gemakkelijker. Zo zie je vooral grieppieken in de herfst en winter.

Voor gezonde mensen is griep meestal alleen heel erg vervelend. Een stevige griep kan je een paar weken aan de bank vastlijmen met een pot thee en slechte series. Sommige mensen lopen wel degelijk gevaar. Dit zijn mensen met een verminderde weerstand: ze kunnen het virus minder goed tegengaan. Dit zijn vaak (erg jonge) kinderen, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met bepaalde aandoeningen, zoals COPD, hiv/aids of hart- en vaatziekten.

Griep en voeding, wat helpt wel?

Er zijn veel fabeltjes over voeding bij griep. De waarheid is echter dat er geen ‘geneesmiddel’ bestaat. Kippensoep en sinaasappelsap kunnen je even wat beter laten voelen, maar dit heeft geen voedingskundige onderbouwing. Beschuitjes zijn licht verteerbaar en vriendelijk voor de maag, maar ook dit is per persoon verschillend. De volgende tips helpen je wél echt door de griep heen:

  • Blijf genoeg drinken. Een van de grootste gevaren is uitdroging, omdat je veel zweet en misschien ook moet overgeven of diarree hebt;
  • Eet vooral waar je trek in hebt. Die ingewikkelde smoothie wegwerken omdat het beter voor je zou zijn werkt averechts als je er vervolgens misselijk van wordt;
  • Let op de temperatuur van je voeding. Warm is lekker voor een rauwe keel, maar te heet doet extra pijn. Hetzelfde geldt voor koud;
  • Ga voor vloeibaar. Dit eet en slikt makkelijker weg;
  • Neem rust. De enige manier om hier doorheen te komen, is het uitzitten/-liggen!

Als je klachten erg lang aanhouden of als je na enkele dagen geen verbetering merkt, bel dan de huisarts. Ga er niet gelijk naartoe; zo riskeer je anderen te besmetten en bij te dragen aan de epidemie. Kruip lekker je bed in, zet een serie op of pak een goed boek en gun jezelf de rust die je nodig hebt. Beterschap!