Groente en fruit: goed voor je hart

, diëtist 3 april 2017

Er zijn veel verschillende meningen over voeding. Over groente en fruit is iedereen het wel eens: het is de basis van de gezonde voeding. Dat weten we allemaal.

groente en fruit

Waarom heb je groente en fruit nodig?

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Groente en fruit eten helpt om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen.

  • In groente en fruit zit het mineraal kalium. Kalium is de tegenhanger van natrium. Natrium is het stofje in zout dat onze bloeddruk verhoogt. Kalium heeft juist een bloeddrukverlagend effect. Door het eten van groente en fruit help je dus je bloeddruk laag te houden. Dit maakt de kans op hart- en vaatziekten kleiner.
  • In groente en fruit zitten voedingsvezels. Voedingsvezels zijn belangrijk voor je stoelgang, maar het soort voedingsvezels dat in groente en fruit zit, speelt ook een rol bij het binden en afvoeren van het overtollige cholesterol in de darm. Dit maakt de kans op hart- en vaatziekten kleiner.
  • In groente en fruit zitten veel verschillende vitamines. Van sommige vitamines weten we dat ze de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Foliumzuur is hier een voorbeeld van. Het zit bijvoorbeeld veel in aardbeien en broccoli.

 

Variatie is belangrijk

Er is niet één soort groente of fruit dat alle vitamines en mineralen levert die je nodig hebt. Varieer dus met verschillende soorten, zodat je van alles voldoende binnenkrijgt. Bananen bevatten veel kalium, magnesium en vitamine B6, zwarte bessen veel vitamine C en bramen en frambozen bevatten veel voedingsvezels.

 

Eet voldoende

De aanbevolen hoeveelheid is 250 gram groente en 2 stuks (200 gram) fruit per dag. Denk bij het eten van groente niet alleen aan de warme maaltijd, maar bijvoorbeeld ook aan een salade bij de lunch, een snoeptomaatje tussendoor of radijsjes op brood.  De gemiddelde Nederlander haalt ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid groente. Vooral in het weekend wordt vaak gekozen voor een makkelijke maaltijd (bijvoorbeeld soep met brood) waarbij de groente nogal eens vergeten wordt. Voeg in dat geval bijvoorbeeld extra groente bij je soep.