Hittegolf? #stayhydrated !

, diëtist 22 juli 2019

‘Stay hydrated’ is een kreet die wereldwijd op sociale media gebruikt wordt om elkaar te waarschuwen tegen uitdroging. Ook in Nederland is deze term steeds vaker van toepassing: door de opwarming van de aarde krijgen we langzaam een warmer klimaat en jaarlijks keren de hittegolven weer terug naar wat ooit ons koude kikkerlandje was. Hoe zorg je ervoor dat je met dit warme weer voldoende gehydrateerd blijft?

Hittegolf? #stayhydrated

Kwetsbare groepen

Niet iedereen kan even goed tegen de warmte. Er zijn een aantal groepen waarmee je rekening kunt houden met het warme weer. Zo voelen mensen boven de 65 jaar niet altijd een dorstprikkel en is het belangrijk om pasgeborenen, baby’s en peuters goed in de gaten te houden. Daarnaast hebben mensen met overgewicht een verhoogd risico op uitdroging. Ook mensen met een chronische ziekte (bijvoorbeeld nierziekte en hierdoor een vochtbeperking) zijn extra kwetsbaar tijdens het warme weer.

 

Rode vlaggen

Enkele tekenen van uitdroging zijn overmatig transpireren, duizelig zijn, een droge mond hebben, concentratieproblemen, hoofdpijn of zelfs flauwvallen.

 

Adviezen

Het Voedingscentrum adviseert dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht binnen te krijgen. Dat komt neer op ongeveer 10 glazen (van 200 ml) drinken per dag. Met het warme weer wordt zelfs geadviseerd om ieder uur een glas water te drinken. Om deze adviezen gemakkelijk te kunnen opvolgen heb ik een aantal tips voor je samengesteld.

 

  1. Ieder uur een glas

Het Voedingscentrum adviseert tijdens een hittegolf ieder uur een glas water te drinken. Stel een timer in of zet een kan water (eventueel met een smaakje) neer zodat je geprikkeld wordt om ieder uur een glas te pakken.

 

  1. Meten is weten

Giet na elk opgedronken glas dezelfde hoeveelheid vocht in een maatbeker: zo houd je bij hoeveel je al gedronken hebt en hoeveel je die dag nog nodig hebt om voldoende binnen te krijgen.

 

  1. Niet alleen water

Hoewel water geen suikers en andere onnodige toevoegingen bevat, hoeft je bron van vocht niet alleen uit drinkwater te bestaan. Drink bijvoorbeeld ook eens melk, thee of koffie. Suikerrijke dranken hebben niet de voorkeur omdat deze dranken veel calorieën bevatten.

 

  1. Toiletbezoek als maatstaf

Gebruik het toiletbezoek als maatstaf. De kleur van je urine kan je vertellen of je wel of niet bent uitgedroogd. Zo betekenen de kleuren donkerbruin en bruin dat je meer zou moeten drinken, terwijl een lichtgele kleur juist betekent dat je goed op weg bent.

 

  1. Liever geen alcohol

Pas op met alcohol. Alcohol drijft het vocht af uit je lichaam. Daarnaast kunnen de effecten van alcohol ervoor zorgen dat je minder snel door hebt hoe je lichaam reageert op de verschijnselen van uitdroging.

 

Meer weten over water?

Wil je weten waarom het nou zo goed is om water te drinken? Lees dan het blog ‘Waar water goed voor is’ van diëtist Anita.