Suiker en cholesterol

, diëtist 8 augustus 2019

Over vetten en cholesterol is al heel wat geschreven. Maar wat hebben suiker en cholesterol met elkaar te maken?

suiker en cholesterol

Vetten en suiker

We beginnen even bij de vetten. Al langere tijd is het verschil bekend tussen onverzadigd vet (goed voor onze hart en vaten) en verzadigd vet (minder goed voor onze hart en vaten).

 

Onverzadigd vet zit bijvoorbeeld in olie, vis en noten en verzadigd vet in harde margarine, vlees en snacks.

 

Over de verzadigde vetten is echter veel discussie de laatste jaren. Hoe slecht zijn ze eigenlijk voor ons cholesterol? Het lijkt erop dat dat vooral bepaald wordt door de vervanging die je gebruikt.

 

Uit onderzoek blijkt namelijk dat als je producten met verzadigd vet vervangt door producten met suiker dat dat niet positief is voor je cholesterol en je risico op hart en vaatziekte daar niet van vermindert. Het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet heeft wél een positief effect.

 

In de prakijk

Wat NIET goed is voor het cholesterol, is dus bijvoorbeeld…

…vervangen van een plakje boterhamworst op brood door vruchtenhagelslag

..vervangen van jus van vaste margarine door appelmoes.

…vervangen van pinda’s door ontbijtkoek.

 

Wat WEL goed is voor het cholesterol, is dus bijvoorbeeld…

…vervangen van een plakje boterhamworst door 100% pindakaas

…vervangen van jus van vaste margarine door jus van vloeibare margarine

…vervangen van ontbijtkoek door noten/pinda’s

…vervangen van vlees door vis

 

Goede suikers?

Toch moeten we nu niet de fout maken suikers (koolhydraten) helemaal in het verdomhoekje te plaatsen, zoals voorheen met vet gedaan werd. Men dacht dat al het vet slecht was, maar dat bleek een denkfout te zijn.

 

Suikers zijn suikers. Voor het lichaam maakt het geen verschil waar de suikers door geleverd worden. Toch passen bijvoorbeeld volkoren graanproducten en fruit wel in een gezonde voeding. Deze producten zijn nodig voor vezels, vitamines en mineralen. De suikers (koolhydraten) in deze producten worden bijvoorbeeld gebruikt als brandstof voor spiercellen en hersencellen. Het probleem zit vooral in te veel suiker. Door veel toegevoegde suikers in onze voeding raakt de verhouding van voedingstoffen uit balans.

 

Eet dus volop groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten, noten en vis en vermijd bewerkte producten met veel toegevoegde suikers, zout en verzadigd vet.