Verandering van spijs laat je kind eten

, diëtist 1 april 2019

Veel mensen weten dat gevarieerd eten het beste voor ons is. Op deze manier krijgen wij alle vitamines en mineralen binnen waar ons lichaam behoefte aan heeft. Voor kinderen willen we natuurlijk niets liever. Zij hebben al die vitamines en mineralen nodig om groot en sterk te worden, maar waar begin je? In dit blog lees je over de soorten smaken en smaakontwikkeling. Hierdoor kun je je kleine spruit misschien iets beter begrijpen wanneer het wel of niet enthousiast reageert op bepaalde smaken. 

je kind laten wennen aan de verschillende smaken

Baby als fijnproever

Volwassenen denken vaak dat zij de fijnproevers zijn en dat de kinderen verschillende smaken nog moeten leren waarderen. Deze gedachte is deels waar en deels niet waar. Een kind heeft meer smaakpapillen dan een volwassene en proeft de smaken intenser. Daarnaast is je spruit nog niet gewend aan deze smaken, maar je kind kent de smaken al wel door de eetgewoontes van moeder tijdens de zwangerschap.

 

Overigens, we proeven niet alleen met onze smaakpapillen, ons reukorgaan heeft ook ‘een dikke vinger in de pap’.

 

Smaken

We kennen vijf smaken:

  • Zoet: vanaf de geboorte is er behoefte aan zoetigheid. Veel producten met een zoete smaak (zoals borstvoeding) bevatten voornamelijk koolhydraten en koolhydraten zijn een brandstof voor het menselijk lichaam. De grote behoefte aan zoetigheid blijft aan tot aan het begin van de adolescentie en neemt daarna af.
  • Bitter: voor deze smaak hebben wij een natuurlijke afkeer. Deze smaak wordt in onze hersenen vaak gedetecteerd als ‘onveilig’. We moeten deze smaken dus echt leren waarderen. Dit is overigens bij mij nooit gelukt 😉 Spruitjes zijn nog steeds niet mijn favoriete groente.
  • Zuur: dit is ook een smaak die onze hersenen snel als ‘onveilig’ bestempelen. Het vraagt de nodige inspanning om deze smaak te leren accepteren.
  • Zout: de nieren van baby’s en jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Het is daarom belangrijk om geen zout toe te voegen aan het eten van je kind. Deze smaak kunnen kinderen vaak net als bij zoet wel erg waarderen.
  • Umami: deze smaak kennen we nog niet zo lang als de andere smaken. Unami vindt je vaak terug in hartige producten.

 

Smaakontwikkeling begint in de buik

Wanneer je kindje nog in de buik zit, proeft de baby al smaken. Via het vruchtwater vangt je baby al de smaken van jouw eetgewoontes op. De smaak van het vruchtwater wordt namelijk door jou bepaald. Uit onderzoeken blijkt dat baby’s een smaakvoorkeur ontwikkelen voor smaken die ze al geproefd hebben in het vruchtwater.

 

Dus ben je nu zwanger? Eet dan zo gevarieerd mogelijk en verruil de zoetigheid eens voor een tussendoortje met groente zoals snoeptomaatjes. De voorkeur voor zoetigheid heeft je kindje al dus dat hoef je het niet meer aan te leren.

Overigens, voor jou zijn de groentes ook niet verkeerd 😉

 

Wil jij meer weten over gezonde voeding tijdens de zwangerschap of bij een kinderwens? Neem dan contact op met een diëtist bij jou uit de buurt.