Jodium is broodnodig

, diëtist 13 augustus 2018

Steeds vaker zie ik mensen die stoppen met het eten van brood. Dit kan verschillende redenen hebben. Sommige mensen gebruiken het als methode om af te vallen omdat ze denken dat ze ervan aankomen. Anderen zeggen dat ze moe worden van brood. Maar is het weglaten van brood uit je eetpatroon wel zo gezond?

jodium

Jodium

Jodium is belangrijk voor een goede werking van de schildklier. De schildklier produceert hormonen die nodig zijn voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Jodium wordt toegevoegd in gejodeerd keukenzout (ook wel bakkerszout genoemd) en in sommige vleeswaren. Daarnaast zit het van nature in kleine hoeveelheden in zeevis, eieren, zuivelproducten en zeewier.

 

Hoeveel jodium je dagelijks nodig hebt, vind je op de website van het Voedingscentrum.

 

Gevolgen tekort aan jodium

Mensen die weinig of geen brood eten, lopen het risico op een jodiumtekort. Ook brood zonder gejodeerd zout, zoals veel biologisch brood of een deel van het thuisgebakken brood, kan voor een jodiumtekort zorgen.

 

De schildklier kan een grote jodiumvoorraad aanleggen. Als je te weinig jodium binnenkrijgt, merk je dat dus vaak pas na enkele jaren.

 

Bij een tekort aan jodium gaat de schildklier trager werken. Ook kan hij opzwellen (ook wel struma of krop genoemd). Klachten bij een traag werkende schildklier kunnen zijn: gewichtstoename, het veel koud hebben, algehele traagheid en verstopping (obstipatie). Voor de mensen die brood uit hun eetpatroon weglaten met als doel om af te vallen, wil ik zeggen: doe het niet! Dit werkt juist averechts omdat de stofwisseling kan vertragen bij een jodiumtekort.

 

Bij kinderen kan een jodiumgebrek leiden tot een groeiachterstand, een verminderd leervermogen en bij een groot tekort kan het leiden tot dwerggroei.

 

Wat kun je doen?

Wil je voorkomen dat je te weinig jodium binnenkrijgt? Kies dan voor brood waar bakkerszout aan toegevoegd is. Het eten van 4 sneetjes brood met 1,2% bakkerszout bevat bijna 100 microgram jodium. Dan heb je al een behoorlijk deel van de dagelijkse aanbeveling van 150 microgram binnen. Bak je je eigen brood? Voeg dan zelf gejodeerd zout toe. Probeer daarnaast regelmatig vis, zuivel en eieren te eten. Het advies is om minimaal 1 keer per week een portie vis te eten.

Tot slot wil ik nog meegeven dat het sowieso niet verstandig is op eigen initiatief voedingsmiddelen zomaar uit je eetpatroon weg te laten, of het nou brood is of een ander product. Je hebt dan een groter risico op het krijgen van tekorten. Wanneer je vragen hebt over voeding, raadpleeg dan een diëtist.