Kaliumrijk eten bij hoge bloeddruk

, diëtist 26 augustus 2019

Voldoende groente en fruit eten is goed voor je bloeddruk. Dit heeft onder andere te maken met de invloed van kalium. Kalium heeft een gunstig effect op de bloeddruk omdat het het bloeddrukverhogende effect van natrium tegengaat. Gezonde voeding is rijk aan kalium. Maar soms is dat niet genoeg. Hoe je je voeding nog meer kaliumrijk kunt maken, leg ik uit in dit blog.

Kaliumrijk eten bij hoge bloeddruk

Kalium

Kalium is een mineraal dat betrokken is bij het zorgen voor een goede vochtbalans en het geleiden van zenuwprikkels en samentrekking van spieren.

 

Kaliumtekort

Er kan een kaliumtekort ontstaan na hevig braken, ernstige diarree en het gebruik van bepaalde plaspillen* doordat er dan een extra verlies aan kalium is. Ook kan een tekort ontstaan als gevolg van een te lage inname via de voeding. Een veel gehoorde klacht daarbij zijn spierkrampen, vooral in de benen.

 

Van een kaliumtekort wordt gesproken als het kaliumgehalte in het bloed lager is dan 3,5. Het gebruik van kaliumrijke producten kan helpen om het kaliumgehalte in het bloed te normaliseren.

 

Hoeveel kalium is nodig?

De aanbevolen hoeveelheid kalium per dag is 2900-3500 mg. Voor kinderen tot 9 jaar geldt een lagere aanbevolen hoeveelheid namelijk 1000-2000 mg.

 

Kaliumoverschot

Een overschot aan kalium kan alleen ontstaan als de nieren niet goed werken en door gebruik van bepaalde soorten kaliumsparende plaspillen. Bij deze variant plaspillen krijg je sneller een overschot aan kalium. Het kaliumgehalte in het bloed moet niet hoger worden dan 5.

 

Kaliumrijke producten

Als er bij jou sprake is van een kaliumtekort dan is het handig om extra aandacht te geven aan het gebruiken van voedingsmiddelen waar veel kalium in zit. Zoals  fruit, (vers) vruchtensap, melk- en melkproducten, groente, aardappelen, vlees, peulvruchten, koffie, chocolade en noten.

 

Als je de warme maaltijd goed kunt eten en ruim gebruik maakt van fruit kom je niet snel kalium tekort. Bij extra verliezen van kalium door braken of gebruik van sterk werkende plaspillen en minder goed eten van vooral de warme maaltijd is de kaliuminname goed aan te vullen door het eten van aardappelen of puree in plaats van rijst of pasta. En daarnaast door gebruik van banaan, tomaten(sap) en andere vruchtensappen, gedroogd fruit en zuivelproducten als melk en yoghurt. Zo krijg je veel kalium binnen!

 

Wil jij weten hoe je voldoende kalium en andere voedingsstoffen binnenkrijgt met je voeding? Je kunt hiervoor terecht bij een diëtist bij jou in de buurt.

 

* er zijn verschillende soorten plaspillen, sommige varianten sparen kalium en anderen zorgen juist voor extra verlies van kalium. Je arts kan je vertellen welke variant je gebruikt.