Kerstcalorieën

, diëtist 20 december 2018

Volgens verschillende onderzoeken eten we ongemerkt nogal wat calorieën tijdens de kerst. We zijn niet alleen de hele dag in gezelschap met een hapje en een drankje, maar zetten vaak ook iets extra’s op tafel omdát het kerst is. Op zich natuurlijk geen probleem, maar wil je niet voor verrassingen komen te staan als deze feestelijkheden weer weg zijn, dan is het wijs een paar dingen in ogenschouw te nemen.

 kerstcalorieën

De hele kerst op een blaadje sla en een stengel bleekselderij om je kerst een gezonde invulling te geven? Echt niet!

 

Beweeg

Met kerst heerlijk onder een dekentje, met een filmpje, een hapje en een drankje… Geloof me, heerlijk vind ik dat! Maar dit zit lekkerder als je daarvoor al even actief bent geweest. Met een stevige wandeling van circa 30 minuten verbrand je ongeveer 200 calorieën.

 

Kies

Ook kerst heeft – net als alle andere 363 dagen – een ontbijt, lunch en diner. Weet je dat je ’s avonds een uitgebreide maaltijd kunt verwachten? Dan is het misschien wijs je ontbijt niet te uitgebreid te maken. Eet overdag gezond en licht, maar sla ze niet over! Lunch bijvoorbeeld met een lekkere salade.

 

Eet bewust

Lekker eten kan je verleiden én misleiden tot overeten. Met name tijdens het kerstdiner. We zitten langer aan tafel, wat ervoor zorgt dat we gemiddeld 30-50% meer eten! Geniet en neem de tijd voor je eten. Je eten smaakt niet lekkerder wanneer je al (te) vol bent. Eet rustig en met smaak.

 

Groenten

Er is in december eten in overvloed. Echter zijn de groenten soms ver te zoeken… Vergeet daarom je tafel niet te vullen met verschillende soorten groenten. Dit kan rauw, in de vorm van een salade of verwarmd. Laat het je basis zijn tijdens het diner en vul dit aan met andere lekkere dingen.

 

Dessert

Kies voor een licht toetje. Hierbij kun je denken aan koffie, thee of fruit. Hiermee bespaar je al snel 200-500 calorieën!

 

Alcohol

Kies eens voor een alcoholvrij drankje. De alcohol in je drankje zorgt niet alleen voor een kater, maar ook voor de nodige calorieën. Heb je toch graag een wijntje bij het eten? Begin daarmee dan pas bij het hoofdgerecht en wissel het af met een water.