Koemelkallergie of lactose-intolerantie?

, diëtist 16 mei 2019

‘Ze zeggen dat ik geen kaas mag gebruiken, maar dat gebruik ik mijn hele leven al gewoon zonder klachten!’ zegt de 92-jarige meneer voor me. Hij is opgenomen op een tijdelijke afdeling in ons verpleeghuis, en heeft al sinds zijn 19e lactose-intolerantie. Hij kan dus uit ervaring heel goed vertellen wat hij wel en niet kan verdragen.

koemelkallergie of lactose-intolerantie

Verschil tussen allergie en intolerantie

Thuis zijn wij sinds 2 jaar noodgedwongen ‘experts’ geworden in het koemelkvrije dieet in verband met een allergie. Soms is dit best ingewikkeld…

 

Het grote verschil met een lactose-intolerantie is dat koemelkallergie een allergie is, het lichaam maakt antistoffen aan tegen bepaalde stoffen (eiwitten) die in melkproducten voorkomen.

 

Lactose-intolerantie betekent dat het lichaam lactose (melksuiker) niet goed kan afbreken, omdat het een enzym mist of minder beschikbaar heeft. Je kunt het enzym zien als een schaar dat normaal gesproken een sliert melksuiker in stukjes knipt, gebeurt dit niet dan krijg je buikklachten. Vaak is dat diarree, verstopping, opgeblazen gevoel, kramp. Soms is het tijdelijk, bijvoorbeeld na een operatie, en vaak ontstaat het op latere leeftijd.

 

Bij koemelkallergie zijn de klachten deels hetzelfde (obstipatie of diarree), maar komt daar vaak ook eczeem of benauwdheid bij. Deze allergie komt juist het meest voor bij kinderen onder de 4 jaar, waar het grootste gedeelte gelukkig ook weer overheen groeit.

 

Verschil in dieetadvies

In de voeding is het grote verschil dat mensen met lactose-intolerantie vaak wel een klein beetje melkproduct kunnen verdragen zoals roomboter of een (kleine hoeveelheid) zuur melkproduct zoals yoghurt, en wel harde kaas kunnen eten aangezien lactose tijdens het rijpingsproces van kaas wordt afgebroken.

 

Bij koemelkallergie kan dit niet gebruikt worden. Lactosevrije melk is bijvoorbeeld niet koemelkvrij, het is gewone melk waarin de lactose is afgebroken maar waar nog wel de koemelkeiwitten in aanwezig zijn.

 

Als je je erin verdiept bevatten meer producten kleine hoeveelheden melk dan je zou verwachten! Denk aan kipfilet voor op brood, juspoeder, bepaalde sappen of frisdrank, krentenbollen.

 

Volwaardige voeding

Het blijft natuurlijk wel belangrijk om een volwaardige voeding te gebruiken, ook als je lactose of melk moet weglaten. Er zit nogal wat verschil in de voedingswaarde van melkvervangers, hier kan een diëtist in de buurt je advies in geven en in begeleiden.

 

De 92-jarige meneer met lactose-intolerantie kan, na uitleg op de afdeling, gelukkig weer van zijn boterham met kaas genieten!