Kun je met voeding een jetlag voorkomen?

, diëtist 23 mei 2019

Vermoeidheid, slaapproblemen, verminderde concentratie en maag-darmklachten. Ik heb het over een jetlag. Heerlijk zo’n vakantie, maar de klachten van een jetlag zijn een stuk minder fijn. Kun je met je voeding een jetlag voorkomen?

kun je met voeding een jetlag voorkomen?

Jetlag

Een jetlag is een verstoring van het slaap-waakritme. Het treedt op wanneer je in relatief korte tijd reist naar een locatie waar het volgens de plaatselijke tijd aanzienlijk vroeger or later is dan de plaats van vertrek. Niet iedereen heeft (evenveel) last van een jetlag.

 

De verstoring wordt als hinderlijker ervaren wanneer je je verplaatst naar het oosten (Midden-Oosten, Australië) dan andersom (Noord-Amerika, Midden en Zuid-Amerika). Dit komt omdat wanneer je richting het oosten vliegt, de dag korter is.

 

Anti-jetlagdieet

Bestaat dat? Nee, helaas niet. Op het internet kun je wel een aantal anti-jetlagdiëten vinden. Zo zouden eiwitrijke maaltijden zorgen voor een adrenaline-achtige respons. Daarentegen zouden koolhydraatrijke maaltijden zorgen dat je sneller in slaap valt. Maar hard wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Kun je met voeding een jetlag voorkomen? Nee dus.

 

Fit aan boord

Wel zijn er een aantal tips hoe je je fit aan boord kunt blijven voelen:

 

  • Allereerst is het belangrijk om je reis uitgerust te beginnen. Op het moment dat je al vermoeid op je bestemming aankomt, duurt het herstel alleen maar langer.
  • Verder zou je mogelijk alvast je dag-nacht-ritme vier dagen voor je vliegreis kunnen aanpassen. Als je naar het oosten vliegt, 1-2 uur eerder naar bed en in de morgen wat eerder opstaan. Als je naar het westen vliegt, 1-2 uur later naar bed en uit bed dan normaal.
  • Drink voldoende water tijdens het vliegen om goed gehydrateerd te blijven. Door de droge lucht in het vliegtuig verlies je meer vocht dan normaal.
  • Vermijd alcoholische dranken, deze hebben een sterker uitdrogend effect. Dat wil je nu juist vermijden. Cafeïne-houdende dranken, zoals koffie, verdrijven vermoeidheid. Je kunt bij jezelf nagaan of dat wenselijk is op dat moment.
  • Probeer geregeld even wat rek- en strekoefeningen te doen. Goed voor de bloedsomloop en om te voorkomen dat je stijve spieren krijgt.
  • Zet in het vliegtuig je klok alvast op de tijd van je bestemming. Zo kun je alvast in het ritme komen.

 

Goede reis!