Méér eten én afvallen, kan dat wel?

, diëtist 2 augustus 2018

Wanneer een cliënt voor het eerst bij mij op het spreekuur komt, geef ik aan het einde van het gesprek een persoonlijk advies mee. Bij mensen die begeleiding willen om af te vallen hoor ik vaak de uitspraak ‘Maar nu eet ik meer dan dat ik hiervoor deed, val ik dan wel af?’ Afvallen heeft niet altijd te maken met het minderen van eten en drinken. Hieronder antwoord op de vraag: Meer eten en afvallen, kan dat wel?

meer eten en afvallen

Energiebalans

Simpel gezegd verlies je gewicht als je meer energie verbrandt dan dat er het lichaam binnenkomt. We halen energie (calorieën) uit eten en drinken. Door middel van beweging en dagelijkse activiteiten verbrand je energie. Wanneer je als doel hebt om af te vallen, is het belangrijk dat je niet te veel, maar ook zeker niet te weinig eet.

 

Te weinig eten

Te weinig eten kan een averechts effect hebben op het afvalproces. Elk mens heeft een basaal metabolisme. Dit is bij iedereen verschillend, daarom is elk persoon ook uniek. Het basaal metabolisme is de hoeveelheid calorieën die je verbrandt in rust. Dit is de energie die wordt verbrand om alleen de vitale functies (zoals de ademhaling en de hartslag) goed te laten verlopen.

 

Het eten van te weinig calorieën stimuleert het lichaam om de stofwisseling te vertragen, waardoor je dus minder energie verbrandt. Dit gebeurt vaak met crashdiëten. Wanneer je als doel hebt om gewicht te verliezen, wil je dit natuurlijk voorkomen.

 

Productkeuze

Naast het binnenkrijgen van voldoende energie, is het ook belangrijk dat je let op de productkeuze. Wanneer de portiegrootte klein is, maar je voornamelijk ongezonde producten eet die veel energie leveren en weinig voedingsstoffen, dan bestaat de kans dat je niet afvalt.

 

Je lichaam heeft namelijk naast energie ook voedingsstoffen zoals eiwitten, koolhydraten, (gezonde) vetten, vitaminen en mineralen nodig. De producten hoog in energie, maar met weinig voedingsstoffen noem ik ‘vullende’ producten. Je kan bijvoorbeeld denken aan chips, chocolade of snoep. Producten met veel voedingstoffen en die hoog of laag in energie zijn noem ik ‘voedende’ producten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan groente en fruit, maar ook aan noten. Ik pleit ervoor, als je wil afvallen, om zoveel mogelijk te kiezen voor voedende producten.

 

Het is belangrijk hierbij dat je let op hoeveel je van bepaalde voedende producten eet. Groente en fruit zijn voedende producten die over het algemeen weinig energie leveren. Hier zou je dus naar verhouding wat meer van kunnen eten. Noten zijn voedende producten die over het algemeen meer energie leveren. Het is belangrijk dat je deze producten dagelijks eet, maar niet overdrijft. Anders bestaat de kans dat je alsnog meer energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt.

 

Het voorbeeld van groente, fruit en noten is om te laten zien dat er verschil zit in voedende producten, maar is natuurlijk maar een deel van het totale voedingsaanbod. Vraag een diëtist om een persoonlijk advies te maken die afgestemd is op jouw lichaam en activiteitenniveau. Zo zorg je ervoor dat je voldoende (maar niet teveel) energie en voedingsstoffen binnenkrijgt en op een gezonde manier afvalt.