Natuurlijk eet je natuurlijk!

, diëtist 17 augustus 2017

In de van Dale staat bij natuurlijk ’door de natuur gevormd‘ en ’eenvoudig, ongekunsteld‘. Met natuurlijke voeding wordt daarom vaak verwezen naar producten die uit de natuur komen zoals groenten, fruit, peulvruchten, granen, noten en zaden.

Natuurlijk

Maar ook dierlijke producten zoals vis, vlees en gevogelte. Het gaat dan wel om producten waar verder niets tot weinig aan is veranderd. En dat zou per definitie heel gezond zijn. Is dat waar? Het antwoord is ja én nee.

 

Groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden zijn zeker gezond! Maar de aanbeveling voor bijvoorbeeld 250 gram groenten per dag wordt helaas niet altijd gehaald. Aan de andere kant, je moet nou ook weer niet onbeperkt noten gaan eten. Voor noten wordt 25 gram per dag aanbevolen, oftewel een handje. Meer noten zorgt eigenlijk niet voor meer gezondheidswinst, maar wel voor heel veel calorieën.

 

Gevogelte is een prima bron van eiwit, evenals vis en dat biedt ook nog eens gezonde omega vetzuren. Maar vlees, en dan in het bijzonder rood vlees, kan bij te hoge inname (>500 gram per week) het risico op darmkanker verhogen. Dus ja, wel heel natuurlijk maar nee, misschien niet altijd de beste keuze.

 

Is bewerkt eten dan altijd per definitie slecht?

Ja en nee. Veel bewerkte producten – de pakjes en zakjes, kant en klaar sauzen, snoep, frisdrank, koek en snacks bevatten soms heus wel natuurlijke producten, maar veelal ook suikers en te veel zout. Of bijvoorbeeld kleur- en smaakversterkers. Deze stoffen bieden weinig tot niets voor jouw gezondheid. Zonde! Aan de andere kant zijn producten soms bewerkt door er iets aan toe te voegen, met name in het kader van houdbaarheid. Je kunt er anders ontzettend ziek van worden. Dan is het weer niet slecht. Natuurlijk kun je er voor kiezen om deze producten te vermijden, maar dat hoeft niet per se.

 

Pas overigens wel een beetje op met de term ‘natuurlijk’ op producten. Soms is dat minder natuurlijk dan je zou denken. In het kort: het is niet zo zwart-wit maar blijf vooral nadenken, eet alles met mate en blijf in balans. En als je het zeker wilt weten? Bereid dan alles vers en let goed op de dagelijkse aanbevelingen van het Voedingscentrum. Dan zit je natuurlijk altijd goed!