Zijn natuurlijke suikers beter?

, diëtist 3 juni 2019

‘Ik ben gestopt met suikers eten. Toch is mijn bloedsuiker nog te hoog. Hoe komt dat?’ vraagt Andrea. Ze wil haar eetpatroon aanpassen om te voorkomen dat ze medicijnen moet gaan gebruiken.

 natuurlijke suikers

Tijdens ons eerste gesprek nemen we haar eetpatroon door. Andrea: ‘Sinds ik weet dat mijn bloedsuiker te hoog is, heb ik brood en snoep direct uit mijn eetpatroon geschrapt. Nu ontbijt ik met een schaaltje naturel yoghurt met muesli.’

 

Ik: ‘Hoe ziet je muesli eruit?’

 

Andrea: ‘Ik heb biologische muesli uit de natuurwinkel. Dat is zonder suiker maar met agavesiroop. Ik ben een zoetekauw, dus als ik nog trek heb neem ik er een paar dadels bij. Toch blijft mijn suikerspiegel hoog’, vertelt ze met verbazing.

 

Wat verhoogt de bloedsuiker?

Koolhydraten verhogen de bloedsuiker. Koolhydraten zitten van nature in voedingsmiddelen, maar ze kunnen ook toegevoegd zijn als smaakmaker. Een aantal voorbeelden:

Zetmeel: zit onder andere in granen (rijst, spelt, tarwe, maïs), brood, crackers, aardappelen, macaroni en peulvruchten;
Vruchtensuiker (fructose): in fruit, gedroogd fruit, (verse) vruchtensappen en producten gemaakt van vruchten zoals jam, appelmoes en smoothies;
Melksuiker (lactose): in zuivel, met name zuivelproducten zoals vruchtenyoghurt en desserts leveren over het algemeen veel koolhydraten;
Geraffineerde suiker: zoals in suikerklontjes, snoep, koek, ontbijtkoek, eierkoek gebak, honing, stroop, limonade, frisdranken, sportdranken, alcoholische dranken, snacks en kant-en-klare maaltijden, sauzen en soepen.

 

Wat zijn suikers?

Suiker heeft verschillende benamingen: biologische suiker, kristalsuiker, rietsuiker, invertsuiker, sacharose, stroop, honing, nectar, melksuiker, lactose, vruchtensuiker, druivensuiker, fructose, dextrose, palmsuiker, vruchtensap, melasse, vruchtenconcentraat, maltose, agavesiroop en rijststroop. Een hele lijst hè? Alle suikers bestaan voornamelijk uit combinaties van glucose en fructose.

 

Zijn natuurlijke suikers beter?

Voor de gezondheid maakt het niet uit hoe suiker wordt genoemd. Net als alle koolhydraten verhogen ook natuurlijke suikeralternatieven de bloedsuiker.

 

Andrea neemt minder krokante muesli en eet er geen dadels meer bij. Na een paar weken komt Andrea vol enthousiasme mijn praktijk binnen: haar bloedsuiker is flink gedaald.