Nóg 5 x lekker, makkelijk en gezond

, diëtist 5 juni 2019

Op vakantie wil je graag lekker én makkelijk eten. In het buitenland is gezond eten vaak lastig, omdat gezonde producten er niet altijd te koop zijn. Maar met deze vijf nieuwe tips eet je op vakantie lekker, makkelijk én gezond.

Makkelijk en gezond eten op vakantie

6. Neem bruinbrood en bananen mee als je een wandeling of fietstocht maakt. Brood met banaan is makkelijk broodbeleg en stukken gezonder dan bijvoorbeeld biscuits. Ook een zakje gemengde noten voor tussendoor zorgt voor gezonde en makkelijke energie.

 

7. Koop ongezoete yoghurt in de supermarkt. Vaak zie je in het buitenland namelijk een enorm aanbod aan mini-toetjes. Vrijwel altijd bevatten deze toetjes een grote hoeveelheid toegevoegde suiker. In iets grotere verpakkingen is vaak wél ongezoete yoghurt verkrijgbaar. Voeg dan zelf ananas, aardbei en nectarine toe en je eet, ook op vakantie, een gezond toetje.

 

8. Maak het jezelf makkelijk: kook zilvervliesrijst, wok een zak gemengde groente (uit de diepvries in bijna elk land verkrijgbaar) en voeg nasikruiden toe. Bak een eitje erbij en klaar is kees!

 

9. Wees kritisch. Ga niet blind af op de verpakking. In Nederland heeft mineraalwater met koolzuur altijd een rode verpakking en mineraalwater zonder koolzuur een blauwe. In veel landen is dat precies andersom. Ook is de rode verpakking melk in het buitenland is geen karnemelk, maar melk met een ander vetgehalte. Zoek je halfvolle melk in het buitenland? Kijk dan naar de verpakking met 1,5 erop. Dit staat voor 1,5% vet. Volle melk heeft trouwens 3% vet.

 

10. Geniet van al het lekkere eten! Maar wil je gezondere keuzes maken, let dan ook eens op de hoeveelheid die je kiest. Kies bijvoorbeeld 1 bolletje ijs in plaats van twee of drie stuks. Zo geniet je lekker mee, maar het scheelt een boel calorieën.

 

Heb je mijn eerste 5 tips gemist? Lees dan mijn vorige blog!