Waar water goed voor is

, diëtist 4 januari 2018

Er is altijd veel te doen om water drinken, ik krijg heel regelmatig een vraag in de trant van: ‘Ik kan toch beter een sapje drinken dan een glas water? In water zit namelijk niets en in een sapje wel.’ Dit was voor mij de aanleiding om meer te vertellen over het belang van water drinken.

 het nut van water

De opruimer

Het menselijk lichaam bestaat voor 70 – 75% uit water! Dit water bevindt zich voor een groot gedeelte in ons bloed. De restproducten die ontstaan na een proces worden verwijderd door dat water. Het vocht stroomt mee met het bloed door het hele lichaam. Onderweg worden allerlei restproducten opgehaald en uiteindelijk afgegeven aan de nieren. Hoe meer water je drinkt, hoe meer verdund de restproducten zijn. Dit is een voordeel want dan hoeven je nieren minder hard te werken. Je wilt tenslotte je hele leven met deze nieren doen dus een beetje lief zijn voor deze organen is het minste dat je kan doen 😉

 

Water drinken en gewichtsverlies

Vaak denken mensen dat je gaat afvallen als je meer water drinkt. In zekere zin is dit ook zo want het vocht dat je lichaam eerst vast hield, plas je nu uit en dat zie je in de eerste periode op de weegschaal. Na verloop van tijd is je lichaam gewend aan deze hoeveelheid water en houdt het minder vocht vast. Als je wilt afvallen blijven je voeding en bewegen essentieel. Wel kan het drinken van voldoende water tijdens het afvallen zorgen voor een voller gevoel zonder calorieën waardoor je minder snel gaat snaaien.

 

Van blond tot dubbel bier

Wat bier te maken heeft met het drinken van water? Nou, de kleur van je urine vertelt je of je voldoende hebt gedronken. Wanneer je urine de kleur heeft van een blond biertje dan heb je voldoende gedronken. Een dubbel biertje is erg donker van kleur en als jouw urine deze kleur heeft, heb je te weinig gedronken.

 

Tips

Er zijn een aantal manieren die kunnen helpen zodat je meer water gaan drinken:

  • Zet een kan met water op je aanrecht;
  • Neem altijd een flesje water mee;
  • Neem bij iedere hoofdmaaltijd (drie keer per dag) een groot glas water à 200 ml per keer;
  • Neem naast ieder kopje koffie, thee, glaasje melk etc. een klein glaasje water à 100 – 150 ml;
  • Voeg fruit, komkommer of kruiden (bijvoorbeeld munt) toe aan je water. Dit geeft een lekkere frisse smaak af.