Heeft een plantaardig etend mens de halve wereld?

, diëtist 14 augustus 2017

Eten en drinken doen we allemaal en iedereen heeft zijn of haar eigen mening over wat wel en niet gezond is. Vandaag een blog naar aanleiding van de documentaire ‘What the Health’ die gaat over de gezondheidseffecten van het eten van vlees en zuivel in tegenstelling tot plantaardig eten.

plantaardig eten

Ook de makers van deze documentaire hebben een mening. Een zeer uitgesproken mening. Een plantaardig dieet is volgens hen hét middel om alle ziektes uit de wereld te helpen. Dat is nogal wat. Zo’n documentaire blijft niet onopgemerkt bij de media en dus ook niet bij ons als consumenten. Het schudt je wakker, het laat je (bewuster) nadenken over je eigen voedingspatroon, maar zorgt ook voor een hoop vraagtekens.

 

Eén voedingspatroon voor iedereen?

Ieder mens is uniek en daardoor heeft ieder een andere voedingsbehoefte. Wat voor je vriendin goed is, kan voor jou juist averechts werken. Waar die ene sporter zich goed bij voelt, voelt de ander zich belabberd. De documentaire laat helaas een zeer eenzijdig beeld zien, het is niet genuanceerd. De makers en deelnemers zijn naast voorstander voor plantaardig eten zelf vegan en dat laten ze je weten ook. Veganistisch eten zou voor iedereen goed zijn en iedereen zou er gezonder door worden. Maar oh wee als je vlees en zuivel consumeert, dan gaat het helemaal mis. Helaas is er niet één voedingspatroon gezond voor iedereen en had het goed geweest als we ook tegenhangers of een middenweg zouden zien, zodat wij als consumenten zelf weloverwogen een keuze kunnen maken.

 

Zo komt er vaak ‘nieuws’ in de media. Als er uit één onderzoek een verband wordt gezien tussen het consumeren van vlees/zuivel en chronische ziekten, betekent dit nog niet dat dit ook daadwerkelijk zo moet zijn. Hiervoor zijn veel meer studies nodig die worden samengevat en opnieuw worden onderzocht. Het is jammer dat hier geen aandacht voor is in de documentaire. Het wordt maar van één kant belicht. Een gemiste kans om het zo zwart-wit te laten zien.

 

Wat heeft invloed op je gezondheid?

Voeding is een belangrijk deel van je gezondheid, maar ook zeker niet het enige. Beweging, roken, stress, alcohol, omgevingsfactoren, genetische aanleg spelen ook een rol om er eens een paar te noemen. De documentaire doet echter vermoeden dat voeding de meest belangrijke rol speelt in gezondheid. Een plantaardig(er) voedingspatroon kan bijdrage aan een gezond(er) eetpatroon. Het vermindert het risico op chronische ziekten, er komen minder broeikasgassen vrij en er is minder land en water nodig.

 

Aanpassing van ons voedingspatroon kan zorgen voor de grootste winst wanneer we het milieu minder willen belasten. Wat we eten en drinken heeft invloed op dieren, mensen, de grond, het water en de lucht. Het maken en eten van voedsel draagt voor meer dan 33% bij aan het ontstaan van alle klimaatbelasting. Dierlijke producten (vlees, vis, melkproducten, kaas en eieren) spelen hierbij een hoofdrol. Deze producten bevatten voedingsstoffen die we nodig hebben, zoals een goede kwaliteit van eiwitten, ijzer, calcium en de vitamines B1 en B12. Als je (volledig) plantaardig(er) eet, is het wel belangrijk bovenstaande voedingsstoffen binnen te krijgen. Hoe je dit kunt doen? Een diëtist bij jou in de buurt kan jou er alles over vertellen.

 

Praktische tips voor meer/vaker plantaardig eten:

– Kies voor minder vlees en zuivel en voor meer volkoren granenproducten, noten & zaden, plantaardige vleesvervangers, peulvruchten, fruit en groenten.

– Eet minder (rood) vlees en bewerkt vlees eten, max. 500 gram vlees per week, waarvan maximaal 300 gram rood vlees. Rood vlees is vlees dat komt van runderen, schapen, geiten en varkens.

– Kies één (of meerdere) dag(en) in de week voor een vleesvrije dag en vervang dit door peulvruchten, noten & zaden, een vegetarisch alternatief (de schappen liggen tegenwoordig vol) of soja (tofu, tempé).

– Kies eens iets vaker voor iets anders dan vleeswaren zoals voor groente, fruit of een notenpasta.

– Neem een kleiner stukje vlees (alle beetjes helpen).

– Voorkom verspilling door af te wegen en minder weg te gooien.

Wil je daarnaast ook nog extra letten op duurzaamheid, drink kraanwater in plaats van frisdrank en sapjes en kies dan voor duurzaam gevangen vis.

 

Voor ieder mens een eigen dieet

Hoe iemand eet is een eigen keuze. Wat gezond is, is voor iedereen anders. Bangmakerij voor eten is niet nodig. Bewustwording is belangrijk. Laten we vooral niet alles klakkeloos aannemen wat in de media en om ons heen wordt geroepen. Zoals Omdenken publiceerde: ‘Wat een mens in verwarring brengt zijn niet de feiten, maar de meningen over die feiten.’ Laten we ons baseren op de feiten en laat de feiten over aan de deskundige die hier verstand van hebben. Zij hebben immers jaren hiervoor gestudeerd en onderzoek gedaan. Een diëtist kan jou individueel advies geven over voeding bij gezondheid en ziekte. Tot slot, laten we vooral ook lief zijn voor elkaar, de dieren, het milieu en de aarde. Dat is tenslotte ook belangrijk 😉

Reacties op 'Heeft een plantaardig etend mens de halve wereld?'

  1. Annemiek - 01 september 2017
    Goede blog Marrit! Ondanks zelf vegan te zijn (althans, voor 90% van de tijd en vanwege dierenwelzijn) vond ik ´What the Health´ behoorlijke overrated. Het geeft een ontzettend eenzijdig beeld en precies wat je schrijft: een duidelijk merkbare bias van de makers. Het is goed dat er dan een nuchtere stem is die mensen met beide benen op de grond houdt ;)

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.