Praktische tips voor drinkvoeding

, diëtist 18 juli 2019

Tijdens mijn werk als diëtist in het revalidatiecentrum zie ik René. René (68 jaar) is een aantal weken geleden door de revalidatiearts naar mij doorverwezen vanwege een slechte eetlust door smaakverlies. Helaas waren deze klachten terug te zien aan de cijfers op de weegschaal: René was onbedoeld 7 kilo afgevallen in slechts een paar maanden tijd, meer dan 10% van het oude lichaamsgewicht. Dat betekent (risico op) ondervoeding.

Praktische tips bij gebruik van drinkvoeding

Alles in een flesje

René zag er enorm tegenop om meer te gaan eten. Iedere hap ging met moeite. Hierdoor leek het uitbreiden van het voedingspatroon niet haalbaar. Toch had René meer energie, eiwitten en andere voedingsstoffen nodig om het oude gewicht weer te behalen. In overleg met René heb ik uiteindelijk aanvullende drinkvoeding voorgeschreven om tijdens de revalidatieperiode als hulpmiddel te gebruiken. Dit met als doel het oude gewicht weer te behalen en met voldoende energie te kunnen herstellen in het revalidatiecentrum.

 

Makkelijker gezegd dan gedaan

In de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk om drinkvoeding in te nemen. Of de drinkvoeding in de smaak valt als je het nodig hebt verschilt sterk per persoon. Het kan voorkomen dat een drinkvoeding zwaar op de maag valt of dat de smaak toch niet zo blijkt te zijn als je had verwacht.

 

Daarnaast hangt het van het ziektebeeld af, wat tevens de reden kan zijn voor de drinkvoeding, of er sprake is van smaakverlies. Smaakverlies kan ervoor zorgen dat je iets wat je voorheen heel graag at of dronk, ineens niet meer lekker vind. Helaas was dit voor René ook een struikelpunt.

 

Tips

Om het makkelijker te maken om drinkvoeding te gebruiken heb ik 7 tips samengesteld:

 

Tip 1: Verdelen

Omdat een flesje drinkvoeding zwaar op de maag kan vallen, kan het helpen de flesjes over de dag te verdelen. Een flesje drinkvoeding hoeft niet in één keer op. Probeer je wel te houden aan het totale dagadvies van de arts of diëtist.

 

Tip 2: Camoufleer je drinkvoeding

Vermeng een flesje drinkvoeding met een ‘normaal’ product dat hierop lijkt. Roer een flesje drinkvoeding, vanille smaak bijvoorbeeld, door een vanilledessert of meng een flesje aardbeismaak met drinkyoghurt, vruchtenyoghurt of vruchtenvla.

 

Tip 3: Irish Coffee

Het is mogelijk om sommige soorten drinkvoeding te verhitten. Verhit een drinkvoeding met chocolade- of mokkasmaak, meng dit met een schepje basterdsuiker en een alcoholvrije likeur. Toefje slagroom erop en klaar! Daar is je alcoholvrije, energieverrijkte Irish Coffee! Top voor een extra professionele uitstraling de slagroom af met een snufje cacaopoeder of kaneel.

 

Tip 4: Maak ijs van je drinkvoeding

Drinkvoeding op yoghurtbasis is geschikt en héél lekker om in te vriezen. Vermeng de drinkvoeding op yoghurtbasis met 80-100 ml slagroom en vul ijsvormpjes met het mengsel.  Steek er een stokje in en laat het mengsel invriezen. Lekker voor in de zomer of als nagerecht het hele jaar door. Variatietip: Meng er een paar stukjes rood fruit door voor een extra zomerse twist.

 

Tip 5: Varieer

Er zijn naast drinkvoedingen op melkbasis ook andere soorten te verkrijgen. Heb je een lactose-intolerantie? Ook hier zijn soorten drinkvoeding voor ontwikkeld. Een sapje dat op appelsap of sinaasappelsap lijkt? Vraag je diëtist naar de mogelijkheden.

 

Tip 6: Het oog wil ook wat

Drinkvoeding wordt in plastic flesjes gedaan. Je kunt het met een rietje of direct uit het flesje drinken. Giet je de drinkvoeding in een glas, dan kan dit het positieve gevolg hebben dat het niet meer lijkt op een medicijn, maar op een gewone drank. Voeg er stukjes fruit of ijsblokjes aan toe en je drinkvoeding ziet er een stuk aantrekkelijker uit.

 

Tip 7: Zonder smaakje

Kies dan een flesje met een neutrale smaak en vermeng de drinkvoeding door een bord pap, stamppot of soep. Kijk wel goed op de verpakking of de drinkvoeding geschikt is om verhit te worden. Er zijn ook mogelijkheden om de warme maaltijd met roomboter of slagroom te verrijken. Naast zoete drinkvoedingen zijn er tegenwoordig ook steeds meer hartige soorten op de markt te verkrijgen.

 

Tijdelijk

Drinkvoeding is vaak een tijdelijke oplossing om het gewicht weer op peil te krijgen. Het doel is met dit hulpmiddel een gezonde voedingstoestand te bereiken of te behouden. Wanneer de doelen zijn behaald kan de drinkvoeding worden afgebouwd in overleg met de diëtist. Normale voeding heeft namelijk altijd de voorkeur, tenzij het echt niet anders kan.

 

Goed nieuws

Hoe het nu met René gaat? Met deze tips is het een stuk aangenamer geworden om meerdere keren  per dag een flesje drinkvoeding in te nemen. Het oude gewicht is bijna weer behaald, de drinkvoeding wordt afgebouwd en René heeft voldoende energie en hierdoor eetlust terug om het revalidatieproces goed af te ronden!