Sporten met een drukke baan. Hoe dan?!

, diëtist 5 december 2019

Met de auto naar de sportschool om vervolgens een uur te gaan fietsen? Het klinkt gek, maar dit gebeurt continu. Ik krijg dagelijks cliënten op mijn spreekuur die aangeven geen tijd te hebben om te sporten of dat ze sporten niet leuk of te duur vinden. Maar hoeveel moeten we nu eigenlijk sporten of bewegen op een dag? En hoe combineer je dat met een drukke baan? Ik leg het uit in dit blog.

Sporten met een drukke baan. Hoe dan?

Sporten of bewegen?

Je zult nu wel zeggen dat is toch hetzelfde?! Maar dit is wel degelijk anders. Bewegen is alles wat we doen om ons lichaam te verplaatsen en warm te houden. Dus bijvoorbeeld ook het huishouden, tuinieren, wandelen en fietsen.

 

Sporten is een inspanning die je levert waarbij je hartslag stijgt. Dit is zodra je een snellere ademhaling hebt en begint te zweten.

 

De richtlijn

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen is:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig of zwaar intensieve beweging verspreid over diverse dagen; wandelen – fietsen – huishouden – tuinieren
  • Doe minstens 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten (voor ouderen ook balansoefeningen)
  • Voorkom stilzitten!

 

Spier- en botversterkende activiteiten

Dit zijn activiteiten waarbij het lichaam wordt belast met zijn eigen gewicht, zoals touwtjespringen, traplopen en push ups.

 

Bij balansoefeningen gaat het om oefeningen die gericht zijn op je evenwicht, zoals yoga, pilates, op één been staan, voet voor voet over een lijn lopen of een voorwerp van de grond oprapen.

 

Bewegen en de wetenschap

Hoe meer je beweegt en hoe minder je stil zit des te meer gezondheidsvoordeel! Bewegen verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, depressieve symptomen en borst- en darmkanker.

 

Gratis fitness!

Vind je sporten te duur? De oplossing is vrij simpel. Pak de trap in plaats van de lift, ga op een andere verdieping naar het toilet, met de fiets naar het werk, wandel in je pauze of doe squats tijdens het telefoneren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

De smoesjes dat je geen tijd hebt om te sporten of bewegen gaan na vandaag dus niet meer op! 😉