Van rijstwafels naar slagroomgebak

, diëtist 8 juli 2019

Ik ontvang Miranda in mijn spreekkamer omdat ze COPD heeft. Ze is de laatste tijd veel aangekomen en ze wil graag weer afvallen. Door haar kortademigheid is haar lichaamsbeweging beperkt. Dat heeft ook als gevolg dat haar energieverbruik niet zo hoog is en dat ze erg moeten opletten wat ze eet. Extraatjes zorgen al snel voor gewichtstoename.

‘Ik eet al zo gezond, maar ik wil toch nog afvallen. Wat kan ik nou nog doen om toch wat gewicht te verliezen?’ vraagt ze aan mij.

Van rijstwafels naar slagroomgebak

Eetpatroon

Samen nemen we haar eetpatroon door. Ze eet volkorenbrood, fruit, groente, vis, zuivel, een handje noten, een scheutje olijfolie, kleine hoeveelheden vlees en gebruikt dranken zonder suiker. Tussendoor kiest ze meestal voor een rijstwafel. ‘Ik zie echt niet wat ik nog kan verbeteren’, zegt ze.

 

Liever slagroomtaart

In haar basisvoeding kan ze inderdaad nauwelijks minderen. Als ze dat wel doet, krijgt ze te weinig eiwit, vitamines en mineralen binnen en dat is natuurlijk niet goed.

 

‘Maar die rijstwafels. Vind je die echt heel lekker?’, vraag ik haar.

 

Ik maak een simpel rekensommetje met haar. Een rijstwafel levert ongeveer 25 kcal per stuk. Miranda eet er vier per dag. Dat is dus 100 kcal per dag en dus 700 kcal per week. Dat is ongeveer net zoveel als twee punten slagroomgebak per week. ‘Dan eet ik liever slagroomtaart!’ is haar reactie.

 

Tussenproducten

Ik zie vaker mensen die als tussendoortje veel gebruik maken van producten die ik vaak ‘tussenproducten’ noem. Voorbeelden zijn rijstwafels, krentenbollen, pakjes breekcrackertjes of voedingsbiscuits, witte soepstengels, biscuitjes, (niet-volkoren) beschuit, ontbijtkoek en eierkoeken.

 

Ze worden vooral gebruikt door mensen die gewicht willen verliezen. Mensen denken door het kiezen van deze producten gezond bezig te zijn, maar de werkelijkheid is dat deze producten helemaal niet zo supergezond zijn. Ze bevatten geen volkoren granen en sommige wel toegevoegde suikers. Ze staan niet in de Schijf van vijf. Het is veel gezonder om als tussendoortje gebruik te maken van basisproducten zoals groente, fruit, noten of een product met volkoren granen.

 

Extraatjes

Deze ‘tussenproducten’ lijken dan misschien wel gezond, maar zijn in werkelijkheid extraatjes. Je hebt ze niet per se nodig, zoals voor de basisproducten wél geldt.

 

Uiteraard is het niet zo dat je nooit een extraatje mag eten, maar omdat extraatjes toch niet gezond zijn, kan je in dat geval beter kiezen voor iets wat je écht lekker vindt.

 

Liever dus wat minder vaak een extraatje waar je echt van geniet dan elke dag extraatjes die gezonder lijken, maar dat toch niet zijn. Dat geldt voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen.

 

Afvallen én meer genieten

Miranda laat na ons gesprek de rijstwafels voortaan weg. Wel kiest ze nu eens in de twee weken in het weekend voor een stukje slagroomgebak. Per week krijgt ze nu ruim 500 kcal minder binnen dan voorheen. Heel geleidelijk valt ze nu wat af* én ze geniet nu nog meer dan voorheen.

 

*525 kcal per week scheelt ongeveer 4 kilo lichaamsvet per jaar