Verandering van spijs doet eten

, diëtist 4 oktober 2018

Bas is 38 jaar en werkzaam in de wegenbouw. Hij is via de huisarts verwezen naar de diëtist voor het beoordelen van zijn voedingspatroon. Hij heeft een gezond gewicht. ‘Volgens mij doe ik het best goed’, zegt hij. ‘Ik ben helemaal niet zo’n snoeper. Ik hoor de laatste tijd weleens dat koolhydraten slecht zijn en dat je daarom geen brood moet eten. Is dat echt beter?’

variatie

Wat eet Bas?

Bas eet per dag ongeveer het volgende:

Ontbijt: 3 of 4 sneden brood (bruin) met zoet beleg, kaas en vleeswaren, koffie (zwart)

Tussendoor: 2 sneden brood met kaas en vleeswaren, koffie

Lunch: 4 sneden brood met kaas en vleeswaren, koffie

Tussendoor: pakje voedingsbiscuits/crackertjes of een mueslireep, water

Warme maaltijd: flinke portie aardappelen, groot stuk vlees, 2-3 opscheplepels groente en een toetje

Tussendoor: soms nog een appel, koffie, thee en water

 

Gezond of ongezond?

Het is eigenlijk onmogelijk van één product te zeggen of het gezond of ongezond is. Het gaat om je totale voedingspatroon. Om wat je op een dag, in een week of in een maand eet dus. Variatie is daarbij heel belangrijk.

 

Volkorengraanproducten zoals volkorenbrood passen prima in een gezonde voeding. Ze leveren ijzer, vitamine B en voedingsvezels. Ze verkleinen daarmee bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten. Toch krijg je niet alle voedingsstoffen binnen als je alleen maar brood eet. Je mist dan bijvoorbeeld vitamine C dat veel in groente, fruit en aardappelen zit, vitamine A, D en E uit olie en andere vetten en calcium dat vooral geleverd wordt door zuivelproducten.

 

Ook bij groente en fruit is het goed om te variëren. Een appel past in een gezond voedingspatroon, maar levert niet alle vitamines en mineralen. Het is goed om ook af te wisselen met andere soorten fruit.

 

Het advies

Ik adviseer Bas dus een deel van zijn brood te vervangen door bijvoorbeeld yoghurt of kwark met fruit of door een salade met vis. Tussendoor kan hij bijvoorbeeld kiezen voor noten of voor fruit. Dat hoeft ook niet elke dag hetzelfde te zijn. Hoe meer je afwisselt met gezonde producten, hoe beter het is. De volgorde maakt daarbij niet uit.

 

Bas zorgt nu dat hij behalve volkorenbrood ook elke dag fruit, groente, peulvruchten, noten en zuivel gebruikt naast zijn warme maaltijd. En soms kiest hij nog steeds voor de appel in de avond, maar ook regelmatig voor een andere soort fruit. Zo eet hij niet meer of minder dan voorheen, maar wel gevarieerder, waardoor hij meer verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.