Liever lokaal eten? Ga voor vergeten groenten!

, diëtist 31 oktober 2019

De wereld wordt steeds kleiner. Dit is niet alleen te merken aan vliegtickets die steeds goedkoper worden. Kijk ook maar eens naar wat er allemaal te krijgen is in de supermarkt: hier gaat letterlijk een wereld voor je open. Zo komen de tomaat, zoete aardappel en de paprika  oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en liggen de ‘roots’ van de aubergine in het Aziatische Myanmar. De Midden-Amerikaanse avocado wordt ook steeds populairder in ons kikkerlandje. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is in de supermarkt te vinden. Door al deze verschillende keuzes wordt onze focus steeds minder gelegd op al het moois wat onze Nederlandse bodem te bieden heeft. In dit blog vertel ik je meer over zogeheten vergeten groenten

Liever lokaal eten? Ga voor vergeten groenten!

Waarom vergeten groenten?

Vergeten groenten van de Nederlandse bodem zijn voedzaam en zitten boordevol vitamines en mineralen zoals ijzer, calcium en vitamine C. Ze groeien goed in ons huidige klimaat en dragen hierdoor op een simpele manier bij aan een duurzaam milieu. Vergeten groenten hebben alle kwaliteiten in huis om weer helemaal hip te worden. Een aantal jaren geleden bijvoorbeeld kon je pastinaak en pompoen nog onder de vergeten groenten scharen. Deze herfst zijn deze ingrediënten weer volop  verwerkt in verschillende warme soepen, maaltijdsalades of curry’s! Een perfect alternatief als je een keer iets anders wilt dan sperziebonen, boerenkool of bietjes.

 

Voorbeelden van vergeten groenten

Om een indruk te geven van verschillende soorten vergeten groenten heb ik hieronder een paar voor je op een rijtje gezet:

 

Meiraap

  • Het lekkerste in de maanden september en oktober.
  • Bevat per portie van 200 gram 60 mg calcium en 42 mg vitamine C.
  • Zo maak je het klaar: verwerk de meiraap rauw in een kleurrijke salade of verwerk in een stamppot.
  • Wist je dat… in Frankrijk en België de meiraap heel populair is?

 

Postelein

  • Groeit het beste in de maanden februari tot augustus.
  • Een portie postelein is rijk aan kalium en vitamine A.
  • Zo maak je het klaar: roerbak de postelein, verwerk het in een stamppot, gebruik in een salade of als garnering op een lekker broodje.
  • Wist je dat… een portie postelein meer ijzer bevat dan een even grote portie spinazie?

 

Schorseneren

  • Te oogsten in de maandenseptember tot februari.
  • Levert per portie verschillende B-vitamines (B1, B2 en B6).
  • Zo maak je het klaar: kook en verwerk in een eenpansgerecht zoals risotto of in een soep.
  • Wist je dat… schorseneren ook wel ‘winterasperge’ wordt genoemd?

 

Zeekraal

  • Het beste te oogsten in de maanden mei tot september.
  • Bevat 1,5 gram eiwit per 100 gram en 1,1 gram natrium (2,75 gram zout).
  • Zo maak je het klaar: past uitstekend in visgerechten. Omdat deze groente van zichzelf veel zout bevat is zeekraal een krachtige smaakmaker en is het niet nodig zelf nog extra zout toe te voegen.
  • Wist je dat… zeekraal goed groeit in zout water, bijvoorbeeld in Zeeland of op de Waddeneilanden, maar ook op stranden en in mangroven?

 

Last but not least… Mispel

  • De mispel is eigenlijk geen vergeten groente maar een vergeten vrucht.
  • Het beste in de maanden oktober en november.
  • Bevat per portie van 200 gram 100 calorieën en 3,4 gram vezels.
  • Zo maak je het klaar: eet de mispel rauw of verwerk in een jam.
  • Wist je dat… de mispel familie is van de Rosaceae (rozenfamilie)?

 

Inspiratie gekregen?

Dit was slechts een greep uit de mogelijkheden. Vraag je lokale groenteboer naar vergeten groenten en er zit vast en zeker nog meer nieuws voor je bij!