Vezels, doe je darmen een plezier!

, diëtist 5 februari 2018

Voedingsvezels, je hebt ze in soorten en maten. De ene vezel is de andere niet. Ons voedsel bevat een mengsel van veel verschillende soorten vezels die allemaal verschillende effecten in ons lichaam hebben. Maar waar zijn vezels nou goed voor?

 voedingsvezels

Voedingsvezels en darmwerking

Voedingsvezels is de verzamelnaam voor een groep koolhydraten die niet in de dunne darm worden verteerd. Bronnen van vezels zijn groente, fruit, aardappelen, brood, ontbijtgranen (zoals muesli), noten en peulvruchten zoals bonen. Een volwassene heeft dagelijks 30-40 gram vezels nodig.

 

Vezels zijn goed voor een gezonde darmwerking. Ze zorgen ervoor dat de stoelgang soepel verloopt. Daarnaast zorgen vezels ervoor dat je je sneller verzadigd voelt na het eten. Verder hangt het eten van vezels samen met een lager risico op hartziekten, diabetes type 2, darmkanker, beroerte en borstkanker.

 

Fermenteerbaar en niet-fermenteerbaar

Zoals hierboven beschreven zijn er verschillende soorten vezels. Er zijn fermenteerbare en niet- fermenteerbare vezels. Het verschil is dat fermenteerbare vezels in de dikke darm worden afgebroken door bacteriën (fermentatie) en een klein beetje energie (2 kcal per vezels) leveren. Daarnaast kunnen de fermenteerbare vezels het LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol) verlagen.

 

De niet-fermenteerbare vezels worden niet afgebroken en verlaten de darmen ‘ongedeerd’. Niet-fermenteerbare vezels worden ook wel prebiotica genoemd. Beide soorten vezels zorgen voor een goede darmwerking.

 

Volkorenproducten

Wanneer je voldoende vezels binnen wil krijgen is het slim om te kiezen voor volkorenproducten. In volkorenproducten zitten namelijk de meeste vezels. Je kunt denken aan volkorenbrood en -crackers. Maar denk ook aan volkorenpasta of zilvervliesrijst. Naast dat er meer vezels in zitten dan in de witte variant, heeft het ook een extra bite.

 

Vezels en vocht: beste maatjes

Een gezonde darmwerking kun je bevorderen door voldoende vezels te eten. Maar daarnaast is het ook belangrijk om daarbij voldoende vocht te drinken. Het advies is minstens 2 liter per dag. Vocht zorgt ervoor dat de vezels goed hun werk kunnen doen. Denk maar aan een glijbaan in een zwembad, als daar geen water in stroomt kom je nauwelijks vooruit. In de darmen werkt het net zo, vocht is belangrijk om de darminhoud te vervoeren.

 

Lees hier meer over voeding en (chronische) verstopping

 

Kortom, doe je darmen én jezelf een plezier en zorg ervoor dat je voldoende vezels (en vocht) binnenkrijgt!