Vezels en het hart

, diëtist 20 juni 2019

Paul heeft laatst een hartinfarct gehad. Dat heeft natuurlijk veel impact op hem en zijn omgeving gehad. Hij wil er alles aan doen om nog een infarct te voorkomen. Naast de medicatie die hij slikt, wil hij graag weten wat voeding kan betekenen. Kortgeleden had hij gelezen over vezels en het hart. Daar zou hij graag wat meer over willen weten.

 

vezels en het hart

Hart- en vaatziekten

Vaak weten mensen wel dat vezels goed zijn voor de darmen. Bij een hartinfarct denk je misschien niet meteen aan vezels. Toch vermindert het risico op hart- en vaatziekten door het eten van vezelrijke producten. Het risico verlaagt ruim 20% in vergelijking met mensen die weinig vezels eten. Het blijkt dat 7 gram meer vezels per dag kan bijdragen aan ongeveer 10% lager risico op bepaalde hartziekten.

 

Paul wil  graag concreet weten wat hij goed doet en wat nog wat beter zou kunnen. We nemen samen de voeding door.

 

Bronnen van vezels

Voedingsvezels komen vooral uit de celwand van planten. Dierlijke producten bevatten geen vezels. Belangrijke bronnen van vezels zijn groente, fruit, aardappelen, volkorenbrood, volkoren(ontbijt)granen, peulvruchten en noten.

 

Soorten vezels

Ik leg Paul uit dat er verschillende soorten voedingsvezels zijn met allemaal een eigen werking. Het is dus belangrijk dat Paul vezels eet uit de verschillende soorten voedingsmiddelen.

 

Fermentatie

Voedingsstoffen worden verteerd en opgenomen door het lichaam in het bloed. Vezels daarentegen worden niet verteerd. Er zijn vezels die door bacteriën worden afgebroken in de dikke darm (=fermenteerbare vezels). Hierbij komen ook stoffen en energie vrij die ons lichaam gebruikt. Ze worden omgezet in bepaalde vetzuren, die belangrijk zijn als energiebron voor de darm. Ook verlagen ze het slechte cholesterol (LDL) en dat is weer goed voor de bloedvaten. Tot slot zorgen deze vezels, ook wel prebiotica genoemd, voor een goede doorstroom in de darmen en een soepele massa.

 

Niet-fermenteerbare vezels verlaten het lichaam ongewijzigd. Dus, zoals de naam al zegt, worden deze vezels niet afgebroken in de dikke darm. Ze zorgen voor het vergroten van het volume van je ontlasting.

 

Praktisch

Samen met Paul hebben we op een rijtje gezet wat hij eet en wat hij zou kunnen veranderen om meer vezels binnen te krijgen. Paul is witbrood gaan vervangen door volkorenbrood. Hierdoor krijgt hij al 3 x zoveel meer vezels binnen. Ook wisselt hij de rijst en pasta voor de volkorenvariant. En eet hij wat rauwkost extra bij de lunch. Tot slot in de avond wat ongezouten nootjes. Dit zorgt er in totaal voor dat hij van 16 gram vezels per dag naar 30-40 gram vezels per dag gaat. Een hele verbetering!

 

Krijg jij voldoende vezels binnen?