Vis in plaats van medicijnen

, diëtist 23 september 2019

Joop is door de huisarts verwezen in verband met hypertriglyceridemie. Dit wil zeggen dat de vetten in zijn bloed (de triglyceriden) te hoog zijn. Het maakt de kans op hart- en vaatziekten groter.

vis in plaats van medicijnen

Hij heeft al gehoord dat alcohol invloed heeft op de triglyceriden en heeft de hoeveelheid alcoholische dranken al flink verminderd. Aan mij vraagt hij wat hij nog meer kan doen in zijn voeding. Na een intake-gesprek waarin we ook zijn voeding doornemen, adviseer ik hem onder andere minimaal 1 keer per week vette vis te gaan eten.

Onverzadigd vet

Er is een tijd geweest dat men dacht dat je zo vetarm mogelijk moest eten om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Inmiddels weten we dat er ook goede vetten bestaan. Onverzadigde vetten zijn juist goed voor onze hart en vaten.

Omega 3

In vis zit een bijzonder soort onverzadigd vet. Ze noemen deze visvetten omega 3-vetzuren. Deze omega 3-vetzuren zorgen voor een lager triglyceridengehalte in het bloed. Daarnaast maakt het gebruik van omega 3-vetzuren de kans op een hartstilstand kleiner, zorgt het voor een minder sterke bloedstolling en verlaagt het de bloeddruk.

Elke week vette vis

Het advies is gemiddeld 450 milligram visvetzuren per dag te eten. Als je een keer per week een vette vissoort kiest kom je ongeveer uit op deze hoeveelheid. Vette vissoorten zijn bijvoorbeeld: zalm, makreel, haring, paling en sardientjes. Het gaat om het vet uit de vis zelf. Lekkerbekjes, vissticks en kibbeling zijn ook vet, maar dit is vet dat van buitenaf is toegevoegd bij het bakken of frituren. Het is een magere vissoort met een vet korstje en bevat dus minder omega 3 dan een vette vissoort.

Als je geen vis lust

Er zijn mensen die vis niet lekker vinden. Er is ook een mogelijkheid om visolie in de vorm van een capsule te gebruiken. Toch heeft het de voorkeur om visolie in de vorm van vis binnen te krijgen. Vis heeft naast omega 3 ook andere voedingstoffen die bijdragen aan een positief effect op de gezondheid. Bovendien is met een capsule het gevaar groter dan je te veel gebruikt (1000 mg per dag is het maximum). Er bestaan ook producten waar omega-3 aan toegevoegd wordt (broodsmeersel, bak- en braadvet, eieren en brood). De hoeveelheden die daarin zitten zijn echter klein, 450 milligram is hiermee niet haalbaar.

In plaats van vlees

Het beste is om vis te gebruiken in plaats van vlees. Gebruik je dus bijvoorbeeld een haring tussendoor of makreel op brood, gebruik dan die dag een avondmaaltijd zonder vlees.

Varieer

Gerookte vissoorten en haring bevatten veel zout. Het is niet erg om die af en toe te kiezen, maar varieer ook met minder zoute vissoorten. Zo krijg je voldoende omega 3 binnen en niet te veel zout.

Joop vindt het geen straf om vaker vis te eten en volgt met smaak mijn advies op. Zijn triglyceriden dalen verder. Het starten van medicatie blijkt de volgende controle bij de huisarts niet nodig te zijn.