Vitamine C is goed voor de weerstand, toch?

, diëtist 24 juni 2019

Vitamine C (ascorbinezuur) kennen veel mensen als een vitamine die goed is voor de weerstand. Het lichaam kan deze vitamine niet zelf maken. We moeten het uit onze voeding halen om voldoende binnen te krijgen. Ook wordt het vaak aangeraden als je verkouden bent, maar helpt dit ook?

Vitamine C is goed voor de weerstand, toch?

Gevoelig

De functie van vitamine C in ons lichaam is onder andere als antioxidant (weefsels en DNA beschermen) en voor de vorming van bindweefsel in alle organen. Het zit in fruit (met name in kiwi’s, bessen en aardbeien), groente (koolsoorten) en aardappelen.

 

Om de vitamine zo veel mogelijk te behouden is het belangrijk om groente in weinig water te koken en niet te lang. Verder is het belangrijk om de groente niet te klein te snijden en niet te lang aan zonlicht bloot te stellen.

 

Tekort

Een vitamine C tekort komt in Nederland vrijwel niet meer voor. Alleen bij mensen die een onvolwaardig voedingspatroon hebben door weinig eetlust of een bepaald dieet. Of soms bij mensen die veel alcohol drinken.

 

Vroeger kwam een tekort wel vaker voor. Bij een langdurig tekort ontstaat een verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing en scheurbuik.

 

Darmklachten en steenvorming

Een overschot komt ook zelden voor. Dit komt omdat vitamine C oplosbaar is in water en je het teveel uit plast. Het lichaam bouwt een voorraad van drie maanden op.

 

Als je meer dan 2 gram vitamine C per dag binnenkrijgt, kan dit zorgen voor klachten in de darm of voor diarree. Ook verhoogt het de uitscheiding van oxaalzuur in de urine.

 

Verkoudheid

Het klopt dat vitamine C de weerstand in stand houdt, net zoals een aantal andere vitamines. Krijg je voldoende vitamine C binnen, dan zal een boost aan vitamine C er niet voor zorgen dat je korter verkouden bent of voorkomen dat je verkouden wordt. Wel kan vitamine C inname helpen bij een opkomende verkoudheid als je te weinig vitamine C in je voedingspatroon hebt, maar dat geldt ook voor de andere vitamines die bijdragen aan het immuunsysteem.

 

Wist je dat?

  • E300 en E301 vitamine C is? Dit wordt weleens toegevoegd aan producten om de houdbaarheid te verbeteren.
  • Vitamine C nodig is om wonden goed te laten genezen.
  • Eén rode rauwe paprika bijna 3 keer meer vitamine C bevat dan een sinaasappel?
  • Vitamine C nodig is voor de opname van ijzer?
  • Je door één opscheplepel gekookte spruitjes al meer dan voldoende vitamine C binnenkrijgt van wat wordt aanbevolen?

 

Wil jij weten hoe je met jouw voeding je weerstand bevordert, bijvoorbeeld in combinatie met een ziekte of bij lichamelijke klachten? Neem contact op met een diëtist in de buurt.