Vleesvervangers

, diëtist 4 november 2019

De flexitariër is in opkomst! Ongeveer de helft van de Nederlanders is een bewuste vleesminderaar (aldus het Voedingscentrum). 3% eet volledig vegetarisch en een nog kleiner aandeel is volledig veganist (geen melk, eieren, kaas, vlees, vis, honing enz.). Mensen zijn van nature omnivoren: we kunnen alles eten. Toch maken sommigen de keuze om geen vlees te eten. Dit kan om heel veel redenen: het milieu, dierenwelzijn of de eigen gezondheid. Toch is het vervangen van dierlijke producten niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je hebt vleesvervangers in allerlei soorten en maten.

vleesvervangers

Een goede vervanging

Vlees (en vis) zijn in ons dieet belangrijke bronnen van eiwit, ijzer, vitamine B12 en vitamine D. Hier kunnen tekorten aan ontstaan in het lichaam als je het niet op een juiste manier vervangt, met alle gevolgen van dien. We kunnen zonder vlees, maar dan hebben we wel een goede vervanging nodig. De  meest gemaakte fout die voorkomt bij kersverse vegetariërs of veganisten.

Peulvruchten

Peulvruchten zouden de ster mogen zijn van elke vegetarische maaltijd. Denk bijvoorbeeld aan bruine-, witte-, of zwarte bonen, kapucijners, linzen, limabonen, kikkererwten, kidney- of sojabonen. Niet alleen is het rijk aan vezels (goed voor de stoelgang), maar ook is het rijk aan ijzer en eiwit. Daarnaast zijn peulvruchten laag in calorieën en vet. Let op: bonen die we met peul en al eten, zoals sperzie- of tuinbonen gelden als groente, niet als vleesvervanger.

Zuivel en eieren

Deze bevatten ook vitamines, mineralen en eiwitten die we terug vinden in vlees. Toch is de keuze voor kaas of eieren vaak niet beter dan vlees: het bevat relatief veel verzadigd vet en veel minder eiwit dan vlees. Voor de veganisten zijn deze dierlijke producten geen optie.

Kant-en-klare vleesvervangers

In het schap van de supermarkt vinden we naast het dierenvlees ook ‘vegetarisch’ vlees (dat binnenkort geen vleesnamen meer mag dragen). Dit zijn producten op basis van veelal peulvruchten, zuivel of eetbare schimmels (zoals quorn) die lijken op vlees: schnitzels, balletjes, burgers… Je hebt het tegenwoordig allemaal. Let er wel op dat er voldoende eiwit in zit en vitamine B12 eraan is toegevoegd, anders heb je er alsnog weinig aan als vleesvervanger.

Viva la vleesminderaar

Of je het nu doet voor het milieu, dierenwelzijn of je eigen gezondheid: vlees minderen kan nooit kwaad mits je het goed doet. Zorg dat je vlees niet weglaat, maar op de juiste manier vervangt. Een diëtist kan je hierbij prima helpen.